• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvätt av markis?

F

F.d. 58915

Guest
Vi bytte husbil i höstas, och har nu för första gången en bil med markis. När vi vevade ut markisen för första gången upptäckte vi att den var fläckig och kanske även möglig. Hur gör jag för att tvätta den?
Tacksam för tips!

F

F.d. 58915

Guest
Sv: Tvätt av markis?

Det ser ut som mögelfläckar, förmodligen för att markisen vevades in fuktig och sen har bilen stått nästan ett år hos försäljaren, tror du Yes diskmedel tar bort även de fläckarna?

F

F.d. 55335

Guest

Värt att prova. Vi har åxå haft svarta prickar som har gått bort med lite diskmedel. Blir lätt svarta prickar även om man bara har haft markisen infälld kort tid. Lycka till

F

F.d. 26625

Guest

Ett mycket bra tvättmedel för husbilen plast. gummi och markis är Wyrths Pineline det blir som nytt och inte skadligt.

F

F.d. 50069

Guest

Viker ner den i utfällt läge så mycket det går utan att det bryter någonstans, samt ställer mig på en pall eller lkn.
Är den riktigt skitig så blir det Turtle's Plastmöbeltvätt eller något liknande, sen långborsten med mjuka borst och sköljer sen med slang.

Sedan tar jag alltid Såpa och gör likadant, varför vet jag inte men jag använder bara grönsåpa till all Husbilsrengöring annars. På nåt sätt känns det bra att få ta till det som nåt skydd:rolleyes:

Lite smutsig Markis så blir det bara Såpa, borste samt avsköljning:)

F

F.d. 26625

Guest

Såpa är inte det lite 1800 talet ? tänker på hur kvinnorna tvättade mattor vid sjön .....

F

F.d. 58882

Guest

Såpa är inte det lite 1800 talet ? tänker på hur kvinnorna tvättade mattor vid sjön .....

Att säga att såpa är 1800-talet är nog lite oövertänkt. Om du söker på grönsåpa på forumet så kommer du att upptäcka att många av oss använder just grönsåpa med gott resultat. Gamla saker behöver inte vara dåliga. Nutida undermedel är nog också bra men dom är ofta grundade på diverse kemikalier där miljötänket ofta kommit i skymundan. Framför allt är dom mycket dyrare än grönsåpa.

Bennie

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag använder såpa till mina bilar och mc bättre än de mirakelmedel med tuffa namn tycker jag.Det vimlar av säljare på jobbet som ska sälja på oss en massa produkter .Ska man rätta sig efter dom så behöver man en för lite skit en för mycke skit en för fälgarna en för rutorna en för däcken en för plast och Gud vet vad.För att inte tala om alla olika vax det finns .
Jag skruvade ner trycket på högtryckstvätten och tvättade markisen med hetvatten alla skrymsle och vrår blev som nya .

Bjösse

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2025

Jag gjorde också den upptäckten när jag vevade ut markisen första gången, jag tog outspädd Globex husbilstvätt o sprejade på o borstade o sköljde med vatten då blev den som ny.

//Björn

Toppen