• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tusenmilservice

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
Har idag varit och servat min husbil byggd på Renault Masterchassi. Den är nu två år gammal (2007) och har gått 1700 mil. Min undran är följande: Enligt instruktionsboken ska bilen servas efter 3000 mil eller ett år. Då jag kör uppskattningsvis ca 1000 mil varje år blir det alltså service varje år á 3300 kr. Är detta verkligen nödvändigt med tanke på att den inte vinterkörs och står inomhus avställd halva året. Det känns surt att lägga så mycket pengar på service. Skulle det inte räcka att serva efter 3000 mil (ca vart tredje år) och kanske göra ett oljrebyte dessemellan? Enligt verkstan ska det vara varje år men dom är ju å andra sidan partiska och vill tjäna pengar.
Hur gör ni? :confused:

// Döderhultarn

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tusenmilservice

Om man är rädd om bilen och vill undvika problem, serva den efter varje vinter.

Även om man inte kör bilen på vintern så åldras och försämras oljan, oljefiltret kan bli igensatt genom smuts, fukt eller dieselbakterier, kamremmen behöver kontrolleras etc.

F

F.d. 29837

Guest

Vi hämtade vår "nya" Rapido i går. När vi köpte den sa man att bilen skulle servas innan leverans. Jag ville ju förståss se service protokollet och anmärker då på den servades i augusti 2008 och inte innan leverans. Då säger försäljaren att allt är i sin ordning eftersom den varit avställd under vintern enl. hans uppgift inomhus. Blev då litet besviken eftersom jag hade blivit lovad en nyservad bil. Är jag lurad? En del andra besvikelser har det här köpet med fört.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det kan hända att det du inte lägger ut i service nu förlorar du när du säljer den för att bilen inte är servad enligt boken .
Samt om du skall göra några garantianspråk på något så kan det också vara ett argument för Renault att inte stå för kostnaderna .

Men jag håller visserligen med dej att det kan kännas onödigt .

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Jag servar alltid efter slut på säsong tex båten gräsklipparn snöslungan osv

F

F.d. 25057

Guest

Döderhultaren

Hej jag har oxå en 07a Renault 2,5 L kört 800 mil var i veckan och pratade med en serviceman på Upplandsmotor, han sa till mej , bilen ska servas vid 3000 mil, däremellan räcker det om du byter olja /oljefilter på hösten när jag inte använder den vintertid.
Guy

F

F.d. 55306

Guest

Jag har en Fiat Ducato 2,8 TDI och om jag har uppfattat instruktionsboken rätt så skall den servas fullt ut efter 3000 mil. Däremellan räcker det med oljebyte som ska göras en gång per år. Har inte funderat på om dom byter filter samtidigt. Jag gör de här grejerna när jag tar ut bilen efter vinteruppställning, men kanske kan det vara bättre att göra före undanställning på hösten??

Se´n är det säkert så att man gör bäst i att följa de intervaller som är angivna i service- och instruktionsbok. Annars kan det bli svårt med ev. garantier om oturen är framme. Och dessutom är det ju positivt att kunna visa upp en exemplarisk servicebok vid försäljning.

Barthel

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2025

Jag ska nu in på service med min TEC, Fiat Ducato, byggd i dec -04 och uttagen april-05. Verkstaden sa att jag då bör göra stor service med kamremsbyte, då bilen nu snart är 5 år. Det kommer att kosta över 9.000kr! Är det en normal kostnad för en sån service?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Kamremsbyte är tydligen en sådan service som ingen kan sätta ett likvärdigt pris på mellan olika verkstäder. Har en helintigrerad Knaus med Fiat 2,8 motor som ska bytas kamrem på nästa vår. Jag fick en prisuppgift från Mekonomen Mariestad förra veckan, och de ville ha 3000 kr för det jobbet. Jag årsservade nu och det kostade 2200kr för oljebyte, filter, bränslefilter o luftfilterblåsning samt allmän årsöversyn. Gjorde motsvarande årsservice förra året hos en annan verkstad och betalade då 3300kr, så det gäller att fråga på fler ställen.
Bengt

F

F.d. 55306

Guest

Jag ska nu in på service med min TEC, Fiat Ducato, byggd i dec -04 och uttagen april-05. Verkstaden sa att jag då bör göra stor service med kamremsbyte, då bilen nu snart är 5 år. Det kommer att kosta över 9.000kr! Är det en normal kostnad för en sån service?

Hej. Bytte kamrem i april och gjorde då samtidigt en service av bilen (ej bo-del).
Jag har inte exakta kostnaden här, men jag minns att det rörde sig om ungefär 10.000 som jag betalade. Då bytte de också rem till AC och fläkt.
Hälsn / Sven-Erik

Toppen