• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Turkiet

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025
Framme i Turkiet, står på camping Semizkum mocamp i Silivri, strax utanför Istanbul, kanske inte den standard på camping som vi är vana vid men folk är trevliga och gör så gott dom kan med de medel dom har. Vill nämna familjen från Piteå som vi träffade på campingen i Alexandrupolis, (Grekland) dom hade åkt runt i Turkiet i ett antal veckor med två barn 13 månader och fem år gamla och tyckte, vad vi förstod, att allting var ganska bra, finns en del duktiga människor. Dom planerade även att åka via Albanien till Montenegro och vidare till Kroatien, vi kommer att höras om ett par dagar och får då rapport om hur passagen gick, var vägar och annat ok planerar vi att på hemvägen följa deras exempel. Rapport följer.

Senast ändrad:

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Sv: Turkiet

Hej på er där nere, kul att höra om er fortsatta resa.

Vad har ni för planer,kommer du / ni att besöka våra gamla ställen vi var på då vi körde mellanöstern eller håller ni er efter kusten ?
Vi hade planer på Turkiet i vintras men vi blev kvar i Grekland vi får se vad det blir i höst / vinter, lova att höra av er så vi får följa er resa.

U & E

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Hejsan och tack för pratstunden i Varberg!
Kul att höra att ni kommit en bit på väg, vi följer era rapporter om vägval var så säkra!
Ha det bra önskar Robert och Anette

Rojja67

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8000
Medlemskap
2025

Framme i Turkiet, står på camping Semizkum mocamp i Silivri, strax utanför Istanbul, kanske inte den standard på camping som vi är vana vid men folk är trevliga och gör så gott dom kan med de medel dom har. Vill nämna familjen från Piteå som vi träffade på campingen i Alexandrupolis, (Grekland) dom hade åkt runt i Turkiet i ett antal veckor med två barn 13 månader och fem år gamla och tyckte, vad vi förstod, att allting var ganska bra, finns en del duktiga människor. Dom planerade även att åka via Albanien till Montenegro och vidare till Kroatien, vi kommer att höras om ett par dagar och får då rapport om hur passagen gick, var vägar och annat ok planerar vi att på hemvägen följa deras exempel. Rapport följer.

Hej.

Det låter riktigt intressant. Kommer ni att söka er neråt turistorterna på kusten typ marmaris, side, etc. ? Vi är Turkiet fantaster fast via (flyg) då. Vi är tacksamma för all information ang. denna resa.

Mvh/ Fam. Ståhlkrantz

S

STJ1973

Guest

Halloj!

Det var vi som bilade i Turkiet. Vi kom in i landet via Malko Tarnovo, Bulgarien. Vägen från Svarta Havet till gränsen var den i särklass sämsta väg jag har kört på. Det var asfalt men extremt hålig och lappad. Jag misstänker att det ursprungligen varit kullersten som man sedan lagt ett tunt lager asfalt på. Anledningen det vansinniga vägvalet var att vi tänkte besöka Sozopol men alla campingar var stängda (början maj). Vi letade oss ner söderut efter kusten men allt var stängt. Till slut gav vi upp och tyckte då att vi kommit för långt från Burgas för att vända och ta den bättre vägen så vi chansade och tog ko-stigen istället... :)

Gränskontrollen in i Turkiet var minst sagt knepig. Först körde vi genom ett antal tomma checkpoints för att till slut komma fram till en bemannad. I denna stod en arg myndighetsperson som pekade och pratade högt att jag skulle åka tillbaka och göra tre saker (han höll upp tre fingrar och viftade med armarna). Det visade sig att man var tvungen att prata med polisen inne i en byggnad, men en tullkille som hanterade fordon samt med customs. Till slut kom vi iallafall igenom efter att ha kört igenom de tidigare tomma checkpointsen. Vi kom därefter ganska snabbt upp på motorvägen. Motorvägarna är avgiftsbelagda och man behöver ett "kreditkort" som man drar i en maskin vid på- samt avfart. Stationerna är obemannade (alla vi körde igenom iaf) så det gäller att stanna vid den första stationen man kommer till och leta reda på en myndighetsbyggnad bredvid (verkar finnas vid alla påfarter) och där köpa kortet samt fylla med lämpligt belopp. Ser mer här: Turkish Toll Highways & Bridges Beloppen som nämns i texten stämmer dock inte. Det var dyrare än så. Jag köpte kort samt "kredit" för 20€ och det tog oss från påfarten och ner till Antalya samt tillbaka. Det är dock bara motorväg några mil förbi Istanbul mot Antalya. Ska man till Ankara finns mer motorväg att köra.

Vägarna i Turkiet var bra. För det mesta fyrfiligt. Jag trodde trafiken skulle vara mer kaotisk än den var. Det var inte heller några större problem att köra i Istanbul, även om det var en del köer på motorvägen när vi körde tillbaka. I Istanbul bodde vi på denna camping: http://www.mistikcamping.com

Ganska dyr och ganska dåliga förbindelser med centrala delarna. Man fick åka Dolmus och sen två bussar. Vi såg formel 1 när vi var där och det blev väldigt långa dagar med allt bussåkande före och efter. Banan låg på asiatiska sidan.

Efter Istanbul åkte vi söderut mot kusten via Pamukkule. Vi bodde några nätter längst vägen under vår vistelse i landet. Det funkade hyfsat. Några ställen kändes sisådär med diverse folk i rörelse på natten. Men när väl mörkret fallit ville man inte köra. Vissa körde utan lyse och det kändes allmänt osäkert att köra i mörkret. Vid motorvägen fanns traditionella rastplatser och dessa kändes bättre att övernatta på än de vid mackar vid mindre vägar.

Vi bodde en vecka i Side på hotell (med folk som flugit ner) därefter åkte vi mot Kemer och bodde på en camping i Beldibi (?) som var hyfsad. Den låg alldeles vid stranden. Tyvärr bestod stranden av ganska stora stenar så den var inte speciellt bad- eller barnvänlig. Vi åkte runt och letade andra campingar men vi hittade ingen som var öppen. Några hittade vi på nätet andra via olika GPS:er. Men de var som sagt igenbommade. Vissa syntes inte ens spår efter.

Överlag ett trevligt land att husbila i. Bra vägar och trevliga människor. Dock ganska låg standard på campingar och dåligt utbud.

Återkommer gärna om det finns frågor om vägval och annat!

Jag sökte på Albanien och såg att det inte fanns mycket skrivet. Kan återkomma med vägval och intryck. Sören körde inte exakt samma väg och kan säkert fylla på med mer info.

// Tomas

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Tomas!
Vilken väg åkte ni hemåt? Förstod på Sörens inlägg att ni skulle åka över Albanien osv. gjorde ni det? Vi är mycket intresserade att höra hur ni kört, är på väg ner till Grekland om en månad och vill höra om det går att åka någon annan väg än den vi brukar köra!
Tacksam för svar!
Hej Sören och Anita, hur går det? Vi väntar spänt att få höra om er resa sedan när ni kommit hem igen, ha det bra!

Husbilshälsningar från Robert och Anette

Senast ändrad:
S

STJ1973

Guest

Hej!

Eftersom jag hade dålig koll på vägarnas skick i Makedonien och Albanien valde vi att övernatta i Vergina (ställplats från Bordatlas) innan vi lämnade Grekland. Vi körde först till Struga via Bitola. Där övernattade vi på AS Camp. Dagen efter åkte vi genom Albanien. Först gränsen vid Radozda strax sydväst om Struga. Vägen till Elbasan var helt oproblematisk. Ganska snirklig men bra väg. Från Elbasan till Tirana var vägen också bra, men det var stundtals rejäl stigning och relativt smalt. Det var dock inga problem om man anpassade farten efter terrängen. Efter Tirana åkte vi upp mot Shkoder. Här var det till och med motorväg cirka en mil! Efter Shkoder körde vi sydväst mot Sukobin (vägen är ej med i Autoroute 2010 men var med i iGo som jag har i mobilen). Här var vägen fram till Montenegrianska gränsen hyfsad. Efter gränsen blev den dock väldigt smal. Vi hade inga problem men hamnade bakom ett hölass som inte gick att passera och fick ligga bakom denna ganska många kilometer. Vägen var bra, men som sagt väldigt smal. Den var smal ändå till vi närmade oss kusten vid orten Bar.

Kustvägen i Montenegro var snarlik den i Kroatien, dvs. stundtals ganska snirklig och ibland höga stigningar. Kring Kotor-fjorden (bukten) kunde man välja att köra runt eller åka färja. Vi åkte runt. Tror jag läste nånstans att det skiljer 40 km. Det var väldigt vackra vyer kring fjorden!

Jag pratade med Sören innan de åkte denna sträcka och "varnade" för de smala vägarna efter Shkoder. De valde därför att köra norr via Podgorica. Där var det tydligen vägbyggen och tydligen ingen höjdare att köra just nu.

Min slutsats från genomresan är att jag utan att tveka skulle välja den rutten igen. Jag föredrar vägen framför färja och Albanien var inga som helst problem. Landet står med på gröna kortet och vi såg hel del poliskontroller. Jag har dock ingen aning hur samarbetsvilliga de är om det skulle hända något och man behöver ett intyg eller liknande.

Sträckor (enligt min trippmätare):
Alexandroupolis-Vergina - 37 mil
Vergina-Struga - 23 mil
Struga-Sveti Stefan (Montenegro) - 30 mil (tog 8 timmar inkl. lunchstopp på albansk restaurang)

Vi kör en Frankia som är 7,30 och reg. totalvikt 3500 kg.

Bild från vägen Elbasar-Tirana: SvenTomasJohansson: Brant stigning frÃ¥n Elbasar mot Tirana
Bild från smal väg Montenegro: SvenTomasJohansson: Vägen frÃ¥n Albanksa gränsen till Montenegro

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Hemma igen efter en lärorik tur, vår rutt blev Tyskland-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Serbien-Makedonien-Grekland-Tukiet och hemåt via Grekland-Makedonien-Albanien-Montenegro-Kroatien-Bosnien-Kroatien igen-Slovenien-Ungern-Slovakien-Tjeckien-Tyskland.
Turkiet, nu åkte vi inte längre än strax före Istanbul och vi gjiorde två övernattningar men när jag läser Tomas beskrivning av hur det var att åka husbil där med stängda campingar och så vidare så tror jag att vi väljer charterresa nästa gång vi blir sugna på att åka dit. Jag är övertygad om att det finns massor att se och uppleva där beroende av vilka intressen man har men för oss blir det andra destinationer.
Tomas har på ett bra sätt beskrivit hur det var att köra i Albanien, kan möjligen vara så att man från Elbasan skall välja att köra västerut mot kusten och vidare mot Durres för att sedan ta sig norrut mot Shkoder. Vägvalet efter Skhoder är för närvarande inte så svårt, det blir den väg Tomas körde även om den var smal, den väg vi körde mot Podgorica bestod mest av ett vägbygge men när vägen väl är klar blir det bästa alternativet.
Vi är nöjda med att ha konstaterat att om man så önskar så är Albanien ett ok land att köra i om man via Kroatiens kust vill ta sig till Grekland.

Toppen