• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TURBOTRYCK

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hej govänner.
Startar en ny tråd då som jag skrivit i en annan tråd så lossade slangen från turbon, utgående slang.
Jag har en 2,6 JTD tror jag det heter Fiat 2000.
Frågan är.
Lossade slangen p.g.a. att slangen kanske blivit lite gammal och slangklämman kanske gängat upp sig lite?
Eller ligger det något värre fel bakom, Wastegate-ventilen, kan den pajja?
Tacksam för snabba svar, skall ju till Kaxholmen.

MVH KEJO 20
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: TURBOTRYCK

När det hände mig var det slangklämman som släppt, satte ditt en lite kraftigare och har fungerat sen dess.

Tror att i mitt fall var den dåligt spänd från fabrik och när sen slangen mjuknar hoppar den av.
Det är ett dj..la tryck i slangen så den bör spännas rejält.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: TURBOTRYCK

Se till så att det inte är olja i slangen eller på anslutningen.Torka av med t-sprit.

// Pär
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TURBOTRYCK

Meget vanlig problem på JTD motorene, slangen går fra turbo til motor og kan ha ekstremt høyt trykk. Når den hopper av så sovner motoren helt. Ut fra de rapporter jeg har sett så er hovedårsaken første gang litt for slapp tilskruving av slangeklemmer. I noen tilfeller må en bytte klemmene for å løse problemet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: TURBOTRYCK

Jo om wastegaten är trasig så kommer den ju överladda tills elektroniken säger ifrån eller som på grabbens EVO5:a så går en kolvring och kompet går ner i vevhuset .

Hur mycket laddar husbilarnas motorer ? Jag laddar 1,6 bar med min Audi 200 och det är 0,8 original och jag har aldrig skjutit några slangar på den .

Dieslebilarna har ju inget gasspjäll och heller då ingen bypassventil/avlastningsventil/dumpventil ( kärt barn många namn ) och då man ger full gas = fullt laddtryck och man sen växlar så blir det ju extra högt tryck i slangarna .
Då om det inte finns någon ventil som kör ut övertrycket kan man lätt skjuta loss en slang eller skjuta hål på den om den är gammal och lite anfrätt av gammal olja från vevhuset .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: TURBOTRYCK

Hej!

Ni måste skilja på diesel motorer och bensin motorer. En diesel motor saknar tryckstång Pga. att det finns ingen övereffekt i en diesel som det gör i en bensinmotor Dvs. man kan inte höja eller sänka turbotryck på samma sätt.

Jag har haft en 2.8 JTD och haft lite krångel med turbo, men där var det ett konstigt pysande men det vsade sig vara på den kalla sidan av turbon, sedan så förlorar man inte lika mycket effekt när det blir något med turbon på den kalla sidan, förlorar mycket mera effekt när det blir fel på varma sidan.

Nu kanske detta inte riktigt hadde med tråden att göra.

/Gunnar
 
F

F.d. 1825

Guest
Sv: TURBOTRYCK

Hej Kenneth
Du och Bengt-Uno har formodligen samma fel på era bilar med tanke på att ni praktiskt taget stod still uppför HALLANDSÅSEN när vi åkte till Helsingborg. HIHIHIHI

Med vänligt Hälsnig Clas :snow-icon:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: TURBOTRYCK

Hej har en turbotrycksmätare på min bil när den laddar på för fullt ligger den väldigt nära
1 kg (motor 2,8 med trimchips och ej kalibrerad mätare)

:santa1:

Håller jag laddtrycket på 0,5 eller under så verkar det som den går snålare kan vara inbildning ?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: TURBOTRYCK

På min så gick det en slang med tryck vid insuget och där satte jag bara en T-koppling och sen kopplade jag den till mätaren , belysningen drog jag till baksidan på cigguttaget för där är det enkelt att gå på så får man mätaren belyst också .
 
Senast ändrad:
Toppen