• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Turboras

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Måste man acceptera en begagnad turbo när man använder sig av ”maskinförsäkringen” och betalar 5000:- i självrisk? Garantin på begagnad är troligen bara 3 månader men 2 år på en ny turbo!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Generellt så ska väl bilen återställas till det skick som den hade före raset.
Dvs då den hade en använd turbo och inte en ny.
Så rent krasst, skulle jag sätta mina pengar på att, Ja det måste du.
Men det är försäkringsvillkoren som styr, så läs igenom dem.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I dom fallen jag har varit inblandad i på min arbetsplats (bilverkstad) så har kunderna kunnat
lägga till mellanskillnaden om dom vill ha en ny del istället för begagnad.
I annat fall så tar f-bolaget en begagnad del.
Skulle det inte finns beg del så kan man i vissa fall få en ny del
men där kan det också bli tal om mellan skillnads betalning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick ett bra utlåtande nu från Konsumentverket;
”Om det skulle finnas ett problem med den nya turbon eller arbetet har du tre års reklamationsrätt på detta.”
Som du kanske redan vet så är reklamationsrätt inte det samma som en garanti...
Egentligen säger ju ordet reklamationsrätt.... Bara att du har rätt att reklamera varan/tjänsten...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja om garanti finnes... Försäkringsbolagen har verkligen gjort det lätt för sig med sina avskrivningsregler....
Det är väl egentligen helt ok, det är ju inte meningen att bilarna skall renoveras på försäkringens bekostnad, utan bara återställas i föregående skick.
Det skulle ju f.ö. driva försäkringskostnaderna i höjden om vi alltid skulle få nya delar. Och som skrivits här ovan, man har ju möjligheten
att betala mellanskillnaden om man absolut vill ha en ny del.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är väl egentligen helt ok, det är ju inte meningen att bilarna skall renoveras på försäkringens bekostnad, utan bara återställas i föregående skick.
Det skulle ju f.ö. driva försäkringskostnaderna i höjden om vi alltid skulle få nya delar. Och som skrivits här ovan, man har ju möjligheten
att betala mellanskillnaden om man absolut vill ha en ny del.
Jag tycker ändå att försäkringsbolagens avskrivning är till deras fördel.... De två första år ersätter de med nytt, men du har säkert en garanti de två första åren... Alltså försäkringsbolagen behöver inte betala...
Efter 10 år är avskrivningen nere på 10%.... Hur många har inte en husbil som är mer än 10år... Och där husbilen är i mycket god kondition...
Och inte nog med det de får betala en försäkrings premie som om husbilen var splitter ny...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker ändå att försäkringsbolagens avskrivning är till deras fördel.... De två första år ersätter de med nytt, men du har säkert en garanti de två första åren... Alltså försäkringsbolagen behöver inte betala...
Efter 10 år är avskrivningen nere på 10%.... Hur många har inte en husbil som är mer än 10år... Och där husbilen är i mycket god kondition...
Och inte nog med det de får betala en försäkrings premie som om husbilen var splitter ny...

Det finns ju naturligtvis husbilar som är i mycket gott skick efter 10 år, men det finns också de som har gått 20.000mil
och stått ute hela året. Sådant som är plast och utsätts för Uv-strålning blir ju skört med tiden, skall t.ex. markiser och bodelsrutor
automatiskt ersättas med nytt om alternativ finns? När det gäller försäkringspremierna tycker jag också att det är diskutabelt.
Men jag vill inte betala höga premier som beror på att försäkringstagare skall få sin 10år gamla bil renoverad på försäkringskollektivets bekostnad.
Jag tycker mej ha sett en del som jag skulle beteckna som missbruk av t,ex, glasförsäkringen, kanske p.g.a. att skadereglerarna inte visste bättre.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns ju naturligtvis husbilar som är i mycket gott skick efter 10 år, men det finns också de som har gått 20.000mil
och stått ute hela året. Sådant som är plast och utsätts för Uv-strålning blir ju skört med tiden, skall t.ex. markiser och bodelsrutor
automatiskt ersättas med nytt om alternativ finns? När det gäller försäkringspremierna tycker jag också att det är diskutabelt.
Men jag vill inte betala höga premier som beror på att försäkringstagare skall få sin 10år gamla bil renoverad på försäkringskollektivets bekostnad.
Jag tycker mej ha sett en del som jag skulle beteckna som missbruk av t,ex, glasförsäkringen, kanske p.g.a. att skadereglerarna inte visste bättre.
Det finns säkert en och annan som försöker få ersättning som de inte är berättigad till....
Men tycker du verkligen att några få fall skall avgöra regler för resten :rolleyes:

Sen angående fallet du hänvisar till.... Så råkade jag ut för just glasskada, där försäkringsbolaget undanhöll mig rätt ersättning... :eek:

Så det försäkringsbolagen förlorar på gungorna försöker de alltid ta igen på karusellen..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns säkert en och annan som försöker få ersättning som de inte är berättigad till....
Men tycker du verkligen att några få fall skall avgöra regler för resten :rolleyes:

Sen angående fallet du hänvisar till.... Så råkade jag ut för just glasskada, där försäkringsbolaget undanhöll mig rätt ersättning... :eek:

Så det försäkringsbolagen förlorar på gungorna försöker de alltid ta igen på karusellen..
Det var inte något speciellt fall jag tänkte på, men ibland undrar man om vi skall vara med och betala t.ex. konstruktionsfel
som borde betalas/lösas av tillverkaren.
F.ö. har jag aldrig råkat ut för att behöva strida med försäkringsbolaget, normalt har jag och skaderegleraren diskuterat fram en
för båda bra lösning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det låter ju ganska "kriminellt" om en kund och ett försäkringsbolag skall diskutera fram en ekonomisk lösning vid en skada som passar båda.....

Då kan vi ju lika bra strunta i att ha ett skrivet försäkringsavtal...

Eller så står det i avtalet....
Vid en skada kan du komma in på en kopp kaffe, så kan vi samtidigt diskutera fram en ekonomisk lösning som passar oss båda.. :swoon::twitcy:;).

Ps.... Glöm inte att ta med en gräddtårta..
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det låter ju ganska "kriminellt" om en kund och ett försäkringsbolag skall diskutera fram en ekonomisk lösning vid en skada som passar båda.....

Då kan vi ju lika bra strunta i att ha ett skrivet försäkringsavtal...

Eller så står det i avtalet....
Vid en skada kan du komma in på en kopp kaffe, så kan vi samtidigt diskutera fram en ekonomisk lösning som passar oss båda.. :swoon::twitcy:;).
Den var riktigt dålig, ett lågvattenmärke! :confused:
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag tycker ändå att försäkringsbolagens avskrivning är till deras fördel.... De två första år ersätter de med nytt, men du har säkert en garanti de två första åren... Alltså försäkringsbolagen behöver inte betala...
Efter 10 år är avskrivningen nere på 10%.... Hur många har inte en husbil som är mer än 10år... Och där husbilen är i mycket god kondition...
Och inte nog med det de får betala en försäkrings premie som om husbilen var splitter ny...
Bilen är från juni 2019 så det finns ingen garanti kvar!
 
Toppen