• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Turbon går ej igång!

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Bürstner T620 Citroen 2,5 TD -1989.
Efter vinteruppehållet vill inte turbon ge någon effekt. Får köra med gasen i botten och kommer upp max 100 km i utförsbackarna. Har tagit loss inloppsslangen för luft till turbon och kännt med fingret att den snurrar lätt.
Vad att göra?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Turbon gåre ej igång!

Kolla så att inte någon slang eller slangklämma, från turbon, laddluftkylaren är orsaken. Kan kanske även vara "vastegaten" som är felaktig.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Turbon gåre ej igång!

Finns ingen laddlutkylare, endast slang från luftrenaren till turbon. sitter en arm på turbon förbunden med troligen vakuumklocka. Från den går ett rör till avgassidan på turbon. Ingen elektronik!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Turbon gåre ej igång!

På trykksidan av turbon er det en slang - ofte er dette en rød slang. Kontroller at det ikke er en sprikk i denne, og at den sitter godt fast i begge ender. Den andre slangen - fra luftfilter til turbo merker en knapt om den ramler av.

Men kontroller også at luftfilteret er i orden - det hender at mus har det kult der om vinteren!
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Turbon gåre ej igång!

Troligtvis så stänger inte wastegaten ( vakumklockan ) övertryckventilen som finns i turbon, men det kan ju även vara att den inte får rätt bränslemängd för turbotrycket och då ligger felet på bränslesidan.

Har du nån mätare för turbotrycket på insuget ?

Det är ju en ganska enkel konstruktion, klockan på turbon ser till att maxtrycket från turbon ligger runt 0,8 Bar sedan öppnas en ventil i turbon så att trycket inte ökar mer, pillar man på det där utan att ha koll på vad man gör så kan motorn skadas.

Från insuget går en vakumslang till dieselpumpen/rökbegränsaren som ökar bränslemängden när turbotrycket ökar.

Här är en tråd om problem med turbon.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t53932/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Turbon gåre ej igång!

Kolla slangen mellan insuget och klockan på insprutningspumpen (rökbegränsaren) läcker den får du inget bränsletillskott och bilen går som om turbon inte fanns.
Har du inget bränsletillskott så laddar inte heller turbon så mycket.
Lossa slangen mellan rökbreänsaren och insuget och kolla så det inte kommer diesel ur den när du handpumpar för då har membranet i den spruckit
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Turbon går ej igång!

Har ingen tryckmätare. Får vänta till 24 då jag har tid på verkstad. Törs inte ta loss armen från wastegaten då det är en liten låsbricka som skall petas loss med en skruvmejsel. Det finns ingen möjlighet att komma åt den med en hand, så om jag tappar den på backen är det svårt att hitta den. Har endast gräs eller grus att stå på.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Turbon går ej igång!

Trångt i motorrummet. törs inte peta loss låsbrickan på armen som kommer från vakuumklockan. Har inget golv att ställa bilen på, så om brickan försvinner är det kört.
 

Bilagor

  • IMG_2497.JPG
    IMG_2497.JPG
    867,7 KB · Visningar: 12
  • IMG_2496.JPG
    IMG_2496.JPG
    2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Turbon går ej igång!

du kan få ned nått och peta hårt på den rostfria armen,den ska gå åt bildens höger,skulle låsbrickan försvinna så är det inte hela världen då staget spänner mot armen.
Låsbrickan på min bil har varit borta i alla år jag haft den.
slangen jag skrev om sitter mitt på insuget med en slangklämma och syns på bilden strax under röret till luftfiltret.
Lossa den från insuget och pumpa en stund med handpumpen på bränslefiltret,kommer det diesel ur slangen så är rökbegränsarmembranet kass.
Jag förutsätter att du bytt bränslefilter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Turbon gåre ej igång!

Finns ingen laddlutkylare, endast slang från luftrenaren till turbon. sitter en arm på turbon förbunden med troligen vakuumklocka. Från den går ett rör till avgassidan på turbon. Ingen elektronik!

Arbetssättet för laddluftkylaren är enligt följande: Luften sugs in genom luftfiltret till turbon, i turbon ökas trycket till c:a 0,8 bar, samtidigt med tryckökningen får man en temperaturökning på luften (varm luft har mindre volym än kall luft). Genom att låta den varma luften som kommer ur turbon passera en kylare får man en större luftmängd in i motorn.
Så du får kolla slangarna som går från turbon till insugningsröret och inte de som går till turbon.

Som lite kuriosa så fanns det till Saab en variant med vatteninsprutning i insugsluften, just för att kyla luften.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Turbon går ej igång!

Verkstan fick lös den där besvärliga armen men fick inte turbon att fungera. Lossade på slangen som du skrev, pumpade och pumpade men ingen diesel kom ur slangen. är det turbon som är kass. Ska byta bränslefilter i morron och prova igen.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Turbon går ej igång!

Verkstan fick lös den där besvärliga armen men fick inte turbon att fungera. Lossade på slangen som du Mathias skrev, pumpade och pumpade men ingen diesel kom ur slangen. är det turbon som är kass. Ska byta bränslefilter i morron och prova igen.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Turbon går ej igång!

prova att trycksätta slangen med ca 1 bar och se så det inte läcker ut,får motorn inte tillräckligt med diesel så får du inget turboövertryck att tala om hur mycket du än försöker.
Startar man motorn med 1 bar i slangen till rökbegränsaren så ska det ryka svart när du trycker gasen i botten,det går även att provköra med trycksatt slang och då kommer den ryka mycket om turbon inte funkar ok.
Det finns små fina handpumpar för att testa vacum och trycksätta på tex swedol
 
Toppen