• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tur man inte är fruntimmer

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Effektivt sätt att förstöra sin hud!


Mineralolja

Mineralolja är en av de vanligast förekommande ingredienserna i dagens alltmer massproducerade hudvårdsprodukter, trots att den rubbar hudens naturliga återfuktning. Mineraloljan täpper igen mellan 40-60 % av hudens porer.

Mineralolja lägger sig som en tunn plasthinna på huden. Huden sluter sig och stängs, därför hindras svettavsöndringen och hudens egen fettproduktion. Det lömska är att det känns bra för stunden. Andra användningsområden för mineralolja är till bilmotorer och som symaskinsolja.
Vid en långvarig användning av produkter baserade på mineralolja blir huden torr och livlös. Mineralolja innehåller inga fettsyror, inga vitaminer och tas inte naturligt upp av huden. Mineralolja rubbar hudens naturliga förmåga att återfukta sig och skapar därigenom ett beroende. Om du slutar att använda mineralolja får du ofta en reaktion som gör att du blir väldigt torr. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden.
Det finns även forskning som visar att mineralolja är direkt skadligt. Sandra Kleinau publicerade 1993 en forskningsrapport där hon funnit att paraffinolja lagras i kroppen och kan ge ledgångsreumatism. Studien utfördes genom att stryka oljan på råttors hud. Förhoppningsvis händer inte samma sak på oss människor. Klicka här för att se vilka bibliotek som har hennes rapport i hyllan, ISBN 91-554-3177-1.
En fördel med mineralolja är att den inte kan härskna. En andra fördel är priset, mineralolja är väldigt billigt.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Men huu så du skräms Jappe, ska genast titta i spegeln och gå igenom alla burkarna.
Skämt åsido, vad dom luras och tack för upplysningen. Detta gäller förmodligen mineralpuder också som enligt uppgift inte täpper igen utan huden andas.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag trodde tidigare att hudcrèmer bara störde hudens fettceller så att de gick till vila och kunde fungera igen om oljetillförseln utifrån upphörde, men den här skriften menar ju att mineraloljan förstör fettcellerna så att användaren döms till livslång insmörjning av fett utifrån!

Ruggigt god affärsidé i en lönsam bransch men tveksam business, minst sagt!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag använde Lypsyl och Försvaret hudsalva vid ett tillfälle då läpparna var torrare än vanligt.
Tillvänjningsprocessen var kort, avvänjningsprocessen desto längre!
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag jobbade på ett ställe som tillverkar margariner i olika sorter av olika vegetariska oljor och fetter.
Resten blev avfallsfettsyra och blandoljefettsyror, dett exporterades till en fabrik ionom Eu som tillverkade sminkprodukter

Väl man inte är kvinna som Jappe säger.

Jojje
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tur man inte är fruntimmer

De enda hudvårdsprodukter jag använder är tvål, schampo och balsam. På vintern smörjer jag även in händer och fötter med hudkräm.

Allt detta finns att köpa utan kemikalier och syntetiska ämnen.

Urtekram

Finns på ICA Maxi och ICA Kvantum i Kungsbacka, borde väl finnas i fler livsmedelsbutiker i landet?

/Ludde
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Tur man inte är fruntimmer

När man ser reklamen om dessa nya fantastiska produkter som lanseras undrar man vad de har sålt för dynga förut????????????
Ove.G
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Man kan fråga sig om dessa produkter verkligen behövs eller om det är ett skapat behov. När det gäller att vara vacker är tyvärr kvinnor i allmänhet tacksamma att övertyga. Vem har inte hört "för det är du värd" på TV. Om man skall se till literpriset så är smink & "skönhetsprodukter" bra mycket dyrare än diesel & brännvin vilket borde avskräcka från inköp. Att det finns risker är ju t. o .m. branchen medveten om eftersom man hela tiden talar om att just deras produkt genomgått rigorösa tester & ibland provats på djur (stackars djur). Reklamen översvämmas av produkter som tar bort rynkor & alla är naturligtvis väldigt effektiva. Jag som alla andra män uppskattar naturligtvis att se en vacker kvinna för det är ju så vi män fungerar. Det är ju kvinnan i sig själv som är vacker, inte allt "spackel" dom har på sig.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag blev överfallen en sommar, för mer än ett halvsekel sedan, av ett gäng tjejer som duschade mig och därefter smorde in mig med Niveacrème. Jag har inte kommit över chocken riktigt än men eftersom det är enda gången som jag fått någon hudsalva på mig så har jag idag fortfarande väl fungerande egna celler för sådan produktion.

Jappe (ännu icke skinntorr gubbjävel)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Håller med rubriken.:)
För enligt ILO (Internationella arbetsorganisationen) borde kvinnor ha 10% högre lön än männen, om man tar hänsyn till faktorer som utbildning, erfarenhet och produktivitet.:twitcy:

)källa SVT-text)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag trodde att det skulle bli ett jäkla "hallå" och starta en debatt om skönhetsbranschens metoder men det verkar ju som om sakernas tillstånd accepteras utan knot!

"cause I'm worth it" är en känd reklamslogan i sammanhanget som måste ha en enorm genomslagskraft! Jag tycker precis tvärtom. Det är ju faktiskt så att mineralojan förstör hudens egna fettceller och orsakar en irreparabel skada. Ingen kvinna är värd ett sådant öde.

Jag undrar vad det står i innehållsförteckningarna på crèmeburkarna. Står det "mineralolja" eller är det omdöpt till något tjusigare?

Detta kanske är ett tabuämne som inte får beröras. Strutsmentaliteten gäller och man förtränger riskerna och litar på reklammakarnas fagra löften. Punkt slut!

Jappe
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Mineralolja måste väl ändå betraktas som en "naturprodukt", eller-:confused::confused:
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tur man inte är fruntimmer

En annan syn på saken:

Myter om mineraloljor | Skönhetsbloggen | SVD

Om man gillar att koka ihop egna salvor så är bivax en utmärkt grund. Vaxet från cellernas lock anses ha särskilt fina egenskaper vid tillverkningen av t.ex. hudsalva och läppbalsam. Mandelolja och Kokosolja är vanliga tillsatser för att ge salvan rätt konsistens.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Jag är faktiskt imponerad över att du Jappe är så bevandrad och intresserad av skönhetsbranschen. Men det är kanske därför du ser så oförskämt ung ut! =)

:-/<rister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Nja, du har nog aldrig sett mig men jag blev ju insmord med Nivea för en 50, 60 år sedan. Det var kanske bra långtidsverkan på den krämen!

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tur man inte är fruntimmer

Det förklarar en del! Du är väl impregnerat med träimpregneringsmedel!:D
Finns det ingen mineralolja i Nivea idag?:confused:

:)Julian
 
Toppen