• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tunna paneler lurendrejeri?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Säkert är vi många här på hbk som har tunna solpaneler monterad på husbilen,
Själv har jag 10st och jag känner flera som också har dessa tunna paneler.
Under åren har jag funderat på varför det laddas sämre och sämre....
Svaret kanske ligger i denna film... Eller vad säger du?....
Vad har ni själv för erfarenhet av dessa tunna solpaneler?

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men samtidigt säger han ju... Om du monterar dem så de ventileras så fungerar de till du får en cell eller fler fördärvad... Det låter ju lite konstigt, kanske det är så "där över" men än har jag inte fått någon cell som blivit kass pga värmen..trots att jag har ståt mycket vid Medelhavet :rolleyes: däremot har det krasst till när jag av misstag har råkat röra vid en panel med hand eller foten...

Han säger också att de ger bara 50-70% efter en tid... Jag mätte några för ett par månader sedan... De gav då ca 3.5A st... Vilket jag tycker är bra då panelerna var inte optimalt mot solen.

Sista hb jag monterade 4 st tunna solpaneler på, där monterade jag dem först på en skiva av kanalplast (10mm)
Det är ca 0.5 år sedan och han befinner sig i Sverige och lever 365dagar om året i sin hb....nästan varje gång han ringer så berättar han hur tacksam han är över att jag monterad panelerna och hur bra det laddar..

Så kan det vara så att det Will säger är rätt... Over där.... Men inte här?

Jag tror att skall man montera tunna flexibel panel så kan det vara en bra idé att limma dem först på en skiva av kanalplast..... Vi gjorde det på 10mm..... Men jag tror att det blir bättre med ventilation om man går upp till 25 eller 35 mm kanalplast (är lite osäker på måtten om det är 20 och 32mm..eller vad det nu är...
IMG_20210723_164217.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror också att här i Sverige så lever de flexibla panelerna ett lättare liv p.g.a kallare väder, kan man kyla dem så tappar de mindre effekt (gäller alla typer av solpaneler).
Sen tror jag kvalité skiljer rejält på solpaneler, man får helt enkelt kvalitet efter pris, som med mycket annat här i livet.
Kanalplats var en smart tanke, men plast är tyvärr dålig på att leda bort värme, aluminium hade vart bra :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror också att här i Sverige så lever de flexibla panelerna ett lättare liv p.g.a kallare väder, kan man kyla dem så tappar de mindre effekt (gäller alla typer av solpaneler).
Sen tror jag kvalité skiljer rejält på solpaneler, man får helt enkelt kvalitet efter pris, som med mycket annat här i livet.
Kanalplats var en smart tanke, men plast är tyvärr dålig på att leda bort värme, aluminium hade vart bra :)
Helt rätt... Men det handlar även om vikten... Och jag tror att kanalplast är mycket bättre än att Lima direkt på taket, vare sig det är i plast eller metall...

Önskar dig också en bra dag.. Är just nu i nord väst Grekland och försöker fiska.... Just här är gott om Blue fish...
Men det är bara Wovi som Än Så länge har fångat något :eek: :twitcy:
Däremot såg jag många delfiner häromdagen... :yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kanalplast använde jag när jag monterade på vår bil år 2016.
Sv: Solpanel och Regulatorer..

För oss med en 3,5 tons bil är vikten ett problem. 8kg för en 100W panel plus fötter och lim gör nog minst 9,5kg

Jag valde 2 x 100W som kommer att väga strax under 10 kg totalt med paneler, montering och kabelkgenomföring. För att kunna hålla den vikten valde jag tunna, böjbara på ca 2kg/st. För att få luftning mellan panel och tak håller jag just nu på att limma dem på kanalplast med öppna kanaler för luftgenomströmning. På köpet får jag ett montage som medger att jag står på panelen om jag skulle råka trampa fel när jag är på taket.

Jag var lite väl pessimistisk. Jag har nu vägt och totalvikten för två paneler med kanalplast och lim samt takgenomföring med kablar till avlämningspunkt på insida tak hamnar på 8470g. Det är ungefär vad EN hård panel väger utan lim och fötter. Här finns alltså vikt att spara.

Det visade sig dock inte vara så enkelt. Jag använde Sikaflex av något slag som jag inte minns numret på nu men blivit rekommenderad av Sika. Det var ingen bra kombination och limmet släppte från kanalplasten. Som väl var upptäckte jag det av en slump när jag var hemma så ingen olycka inträffade. Nu har jag panelerna limmade direkt på taket.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanalplast använde jag när jag monterade på vår bil år 2016.


Det visade sig dock inte vara så enkelt. Jag använde Sikaflex av något slag som jag inte minns numret på nu men blivit rekommenderad av Sika. Det var ingen bra kombination och limmet släppte från kanalplasten. Som väl var upptäckte jag det av en slump när jag var hemma så ingen olycka inträffade. Nu har jag panelerna limmade direkt på taket.

//Michael, medlem
Idag finns det bättre lim än då du limmade, jag använder bison eller uhu poly max..... Men som alltid så måste man slipa limytorna före limning helst med 40 korn och maskin.. Låta limet torka minst 1 vecka då det är två plaster (det är långsam avdunstning i mellan plasten ).... Gör du så så ångrar du säkert den dag du skall ta bort panelen... Att du gjorde ett bra jobb :rolleyes: :twitcy:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Flexibla har inte samma verkningsgrad som solida. Däremot är dom lätta och man får ta det onda med det goda. Vissa flexibla tappar ytan (ett väldigt tunt plastskikt) efter något år. Jag använder bara flexibla sen några år
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Flexibla har inte samma verkningsgrad som solida. Däremot är dom lätta och man får ta det onda med det goda. Vissa flexibla tappar ytan (ett väldigt tunt plastskikt) efter något år. Jag använder bara flexibla sen några år
Esbjörn..... Har du märkt om dina tunna paneler tappar i styrkan...?
Mina 100w är märkta med max 5.6A (om jag kommer ihåg rätt) .... Tror att solida också har den märkning vid 100w
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är väl just det som kenjon skriver, de tunna har ytskikt av plast (och jag antar att han menar att detta kan kanske vara en av orsakerna till en något lägre verkningsgrad).

//Michael, medlem

Som jag tolkar det så är det förmågan att avleda all värme på de flexibla panelerna som sänker verkningsgraden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Toppen