• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag letar efter en tunn tvåledare som helst skall vara transparent ofärgad. Den skall vara till en LED-lampa för 12V så det krävs knappast någon stor kabelarea.

Jag har nu kollat de vanliga inköpsställena såsom Clas i Sjön, Kjell, Elfa och Conrad. Ingen tycks ha detta. Elaffären har vanlig rumssladd men 2x0,75 kvmm är på tok för tjockt och klumpigt.

Nu hoppas jag på alla er som läser här har något tips.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Jag har sett billiga LED slingor på Rusta som har sådan ledare, kan du inte köpa en sån och "slakta" den? Beror förstås på hur mycket du behöver, men det var nog ett par meter kabel mellan stickproppen och första lampan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Tack, men de två ovanliggande är alldeles för tjocka. Skall kolla med Rusta vad de har.

Jag kom att tänka på gamla hörapparater. Hade inte de en tunn kabel men den var nog inte transparent utan hudfärgad. Tunn vill jag minnas att den var men var hittar man sådan idag?
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Hej!

Kom att tänka på de där inomhusantennerna man hade till TV förr!

Visst var dom transparanta.

Om nu tjockleken är ok!

Tror man får tag i sådana hos nån TV handlare/Verkstad

Ha det gott!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Ett alternativ är att slakta en gammal flatkabel men då blir den vanligtvis grå.
Strippar man loss två parter blir den ganska tunn.

Alt kan man ta virtråd men då bli det enkelledare. Vet inte om den finns i transparent.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Jag har sett billiga LED slingor på Rusta som har sådan ledare, kan du inte köpa en sån och "slakta" den? Beror förstås på hur mycket du behöver, men det var nog ett par meter kabel mellan stickproppen och första lampan.

Hej,

Jag köpte några sådana slingor för 5 år sedan. LEDen var instoppade i små vackra plaststjärnor. Till jul, när vi var i Spanien, hängde vi dom på husbilen, men det tog inte många dagar förrän LEDen slocknade pga. att fukt trängde in.
Så jag "slaktade" slingorna och tog vara på kabeln och den har räckt ända tills nu (någon meter har jag kvar). Väldigt bra transparent 2-ledare, förtent (eller förnicklad?) ca. 0.12 mm2 och 10 trådar.

Hittar jag den igen köper jag fler för slakt!

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Tack för det tipset! Det ledde in min förstockade hjärna på rätt spår :rolleyes: . Jag har ju en gammal lysdiodslinga med trollsländor i taket i växthuset. Den har gått sönder men jag har glömt av det. Där vill jag minnas att det är en tunn transparent ledning. Skall kolla när jag kommer hem.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Hej,

Jag köpte några sådana slingor för 5 år sedan. LEDen var instoppade i små vackra plaststjärnor. Till jul, när vi var i Spanien, hängde vi dom på husbilen, men det tog inte många dagar förrän LEDen slocknade pga. att fukt trängde in.
Så jag "slaktade" slingorna och tog vara på kabeln och den har räckt ända tills nu (någon meter har jag kvar). Väldigt bra transparent 2-ledare, förtent (eller förnicklad?) ca. 0.25 mm2.

Hittar jag den igen köper jag fler för slakt!

Mvh Bengt

Det var precis en sån jag menade, det har funnits på Rusta och jag har även köpt en sån på IKEA med Trollsländor! Min Trollsländeslinga pajade också, tyvärr har jag inte den kvar...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tunn ofärgad (transparent) tvåledare sökes

Visserligen kväver en LED-lampa lite ström men när man dimmensionerar en ledning är det inte bara lasten man ska ta hänsyn till utan även vad som finns i andra ändan, dvs säkringen. Om man kortsluter vid LED-lampan skall kortslutningsströmmen få säkringen att gå, kabel ska inte brinna upp!
Eller annorlunda uttryckt, ha inte för stor säkring !
// Göte J
 
Toppen