• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tryckvattenpump för varmvatten

F

F.d. 28368

Guest
Jag är ute efter en tryckvattenpump (12v) som kan torrköras och som kan tåla varmvatten från fritidsduschsäckar "Solar showers". Jag har tittat på Biltemas tryckvattenpumpar och tycker att denna Tryckvattenpump-25979 kanske skulle kunna fungera, men jag vet inte om den tål varmvatten. Vore tacksam för förslag på tryckvattenpumpar (12v) som kan klara jobbet.

För duschändamål är tanken att tryckvattenpumpen skall ta varmvatten från två "Solar showers" vid soliga dagar och då det inte råder någon tidsnöd. När solen inte skiner och man har mer bråttom skall tryckvattenpumpen ta vattnet från en vattenunk (10 l) som fylls med varmvatten från vattenkokaren (12 v) och gasolköket. För att slippa stå ute i blåsten och dusch tänker jag skaffa ett Duschtält från Decathon Cabina 2 Seconds.

Tryckvattenpumpen skall även kunna användas för att ta kallvatten från en vattentank som hänger under golvet för att bl.a. skölja av vår uppblåsbara kajak, som vi precis har inhandlat.

Inser att mitt duschproblem kan låta lite lustigt för alla som har stora fina husbilar. Saken är den att jag har en VW buss (8 personer) som snabbt kan konverteras till en praktisk campingbil, med säng, bord, kylbox, kemtoa, etc, med samtliga säten fortfarande kvar i bilen. VW bussen har utvecklats till en tillfällig campingbil över tiden och bilen är nu inne på sin 6:e resa mellan Sverige och Spanien till vinterboendet i Marbella. Resorna tillåts ta tid och många platser besöks på vägen och det är praktisk att kunna stanna och sova varhelst man kan finna ett upplyst område som känns hyfsat säkert.

Jag har funderat på att köpa en kort husbil med dusch, t.ex. Chausson Flash 02, men har bestämt mig för att behålla den lilla "plåtisen" (VW bussen) p.g.a. dess framkomlighet, släpvagnsvikt (2.000 kg) och goda bränsleförbrunkning (0,65-0,67 l/mil).

Över tiden har jag provat två olika lösningar för dusch i det fria. Den första lösningen var att ta två "Solar shower" påsar och hissa upp dem 4 m i luften i en lyftanordning som transoperteras i takboxen. Det fungerade även om vattentrycket blir ganska modest, 0,1 bar/meter, dvs 0,3-0,4 bar om man böjer sig ner när man duschar. Det tar dock en del tid att sätta ihop arrangemanget och få upp duschsäckarn i solen. Nästa duschlösning som jag provade var en 12v mini-dusch från Jula som används tillsammans med en vattendunk. Vattentrycket är ganska modest och det går inte heller att stänga av vattenflödet helt och hållet. Pumpen krånglade efter bara efter några få gånger. En tryckvattenpump blir därför nästa dusch-projekt, där befinlig vattendunk och "Solar shower" skall användas. Fritidsduschpåsarna behöver inte skickas upp i luften, utan kan istället hängas på lastbågarna.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Dessa pumpar är tillverkade av plast, och har gummipackningar som inte tål särskilt höga temperaturer.
Normalt är att kallvattnet trycker fram varmvattnet.
Jag har sett att det finns en del båtar som driver varmvattnet med en liten luft pump kanske kan vara ett alternativ?

Pumpar avsedda för höga temperaturer, brukar vara cirkulationspumpar till värme. gjorda med ett annat concept.

I ditt fall så har du inte så höga temperaturer av solen. I marbella under Juli Agusti kan det bli riktigt hett. På mitt hustak har jag massa vakumrör som når temperaturer upp till 300ºC till varmvatten och nu på vintern så ligger temperaturen runt 100ºC

Jag i din situation skulle fundera på att trycka upp kallvattnet som skall värmas av solen, på detta vis så kommer inte varmvattnet i kontakt med pumpen.

Tänk på att kallvatten väger mer än varmvatten så i en behållare tar du ut varmvatten upptill och trycker in kallvatten nertill.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Efer att ha tänkt en stund så kom jag på att Webasto har en cirkulationspump
Den kanske förenklar allt för dig.

Leta på skroten så kommer du nog billigt undan......
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Vi har på landet en tunna med kallt vatten, en pannmur med hett vatten.

I dessa ett rör nedstucket i vardera, dessa går till el lite shunt, från chunten suger 12v pumpen som trycker vidare till duschen.

En lösning som för oss fungerat kanon bra!
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Tack snälla ni för era synpunkter.

Jag är införstådd med att tryckvattenpumpar i vanliga fall suger kallvatten och trycksätter vattensystemet. Funderade ett tag sätta fast ett svartmålat 3 m långt PVC-rör för avlopp på lasthållarna som försluts och förses med anslutningsnipplar, en i var ände, varvid kallvatten trycks in i röret. Jag gjorde en gång i tiden en tryckluftstank av avloppsrör för en dragracinghoj som jag kunde ladda med 8-10 bar. Vattenvolymen blir dock begränsad i avloppsröret.

Jag är lite tveksam till att använda en cirkulationspump då dom ger flöde och inte något nämnvärt tryck. Grundtanken är att jag skall kunna få något bättre vattentryck än jag får med "Solsäckarna" 4 m upp i luften.

TeknikLasses lösning ligger i linje med mina behov.

"Vi har på landet en tunna med kallt vatten, en pannmur med hett vatten. I dessa ett rör nedstucket i vardera, dessa går till el lite shunt, från chunten suger 12v pumpen som trycker vidare till duschen. En lösning som för oss fungerat kanon bra!"

Det vore intressant att veta vad det är för shunt och 12v pump som ni använder.

En annan idé är att manuellt fylla på 10 l dunken från "Solpåsarna" och späda ut med kallvatten vid behov, för att låta tryckvatten pumpen suga upp från dunken och på så vis få lite bättre tryck på duschvattnet. Frågan blir dock fortfarande om tryckvattenpumpen klarar duschvattentemperatur?

Jag har sett att Biltema har en Inline-pump som klarat +60C, men om jag använder den så utgår jag från att man får fippla med en strömbrytare under duschcermonin, vilket var något om jag ville undvika. Jag vill ha en enkel "snålspolande" lösning där man enbart behöver trycka på duschhandtaget för att få vatten och som inte innebär något vattenspill under shamonering och intvålning.

Tekniklasses lösning med shunt och 12v pump förefaller vara den optimala lösningen. Är det en tryckvattenpump som ni använder och vad tål den för temperatur?
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Har tittat vidare och letat efter shuntar. Hittade en termostat-shunt på ebay som i och försig är lite stor, men som kanske kan fungera. Jag är medveten om att den är gjord för trycksatt vatten på ingångarna och inte bli kopplad till sugsidan på pumpen. Med vetskap om att dom har lite lustiga VVS-lösningar i England kanske det kan fungera.

Jag blev nyligen varse att dom i vissa äldre hus i England sätter in vattentankar på vinden och låter självtryck förse huset med vatten. Antar att det är en "lösning" dom använder när vattenledningar är gamla och inte klarar av inkommande vattentryck.

Det blir kanske till att prova och se om det fungerar. I värsta fall får jag finna annat användningsområde för termostat-shunten. Jag inväntar era kloka synpunkter innan jag drar iväg en beställning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Tror för egen del inte på cikulationspumpsalternativet om man utgår från att pumpen skall kunna generera ett visst tryck. Men de temperaturer(kanske 50 grader under relativt kort tid) det här kommer att bli frågan om är nog knappast skadliga för vilken som helst av tryckvattenpumparna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

040-19-01 heter pumpen.

blandarventilen är en automatisk så ingen skall bränna sig.

ESBE shunt ca. 30-45 grader

Visa bilaga 51164

Tack för informationen.

Vid en snabb titt på ESBE:s blandingsventiler tycker jag att det verkar som att det blir VTA 570 (20-43 C) som kommer närmast din specifikation.

Har precis varit i kontakt med ESBE och pratat om mitt bakvända användingsområde. Suga i stället för trycka vatten genom blandningsventilen. Men i realiteten innebär sug att man evakuerar en del av atmosfärtrycket varvid atmosfärtrycket trycker vattnet genom ventilen.

Med tanke på att priset på blandningsventilen är ca 800-900 kr funderar jag på att skippa blandningsventilen och manuellt blanda vattnet till behaglig duschvattentemperatur i dunken för att suga vattnet till tryckvattenpumpen från densamma. Det blir förmodligen vid ganska få tillfällen som "Solsäckarna" kommer att leverera alltför varmt vatten. I de flesta fall kommer jag nog att få koka en kittel och tillföra till vattendunken. Det vore skamm om inte Biltemas tryckvattenpump inte skulle klara 38-40 C varmt vatten under en kortare stund. Det blir väll till att prova och se hur det fungerar. Eftersom tryckvattenpumpen kan torrköras så är det inte hela världen om vattnet tryter i dunken. Om jag dessutom ställer dunken i duschtäletet och drar in slangar från "Solsäckarna" och vattentanken i tältet kan jag enkelt blanda till mer vatten utan att behöva gå om det skulle råka vara blåsigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Jag har tidigare skickat en förfrågan till Biltema om vilken temperatur som deras tryckvattenpump klarar. Har precis fått svar att den skall klara +50 C, enligt deras leverantör.

Valet faller därmed på Biltemas tryckvattenpump och till en början kommer jag att använda den i kombination med en plastdunk för manuell tillblandning av duschvattnet.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Tryckvattenpump för varmvatten

Köpte Biltemas tryckvattenpump och monterade den i en trälåda. Pumpen ansluts till 12v med en ciggarettändar-plugg. Använder ett duschhandtag som jag köpte hos Lidl. Duschhantaget har en"vattenstoppknapp" så man inte behöver förbruka mer vatten än nödvändigt. Pumpen ansluts med 1/2" trädgårdsslang med snabbkopplingar på såväl tryck- som sugsidan. Pumpen kan antingen ta vattnet från en 10 l vattendunk eller direkt från undergolv-vattentanken, som båda är försedda med snabbkopplingar.

Det fungerade till full belåtenhet under vår resa mellan Spanien och Sverige. I Spanien var det så varmt att vi kunde ta vattnet till pumpen från undergolv-vattentanken. Senare använde vi vår 10 l dunk med stor öppning som gör att man lätt kan stoppa ner handen och blanda vattnet till lämplig temperatur. Antingen hängde vi upp en duschpåse för att värma vattnet eller så värmde vi en panna på gasolköket.

Under resan köpte vi ett duschtält som går snabbt att sätta upp. Duschtältet är öppet upptill, så det är mer som ett duschdraperi som kan stå för sig självt.

Här följer länkar till foton av vår duschlösning:

picasaweb.google.com - Shower tent with mobile pressure water shower

picasaweb.google.com - Mobile pressure water pump

picasaweb.google.com - Shower tent and mobile pressure water shower,with sun heated warm water bag
 
Toppen