• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tryckstötar tryckslag i vattenledningar husbil

Tobby55

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
17014
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet med tryckstötar när man stänger kranar i vattensystemet? Ibland blir det nästan självsvängningar som håller på en stund efter att pumpen stängt av. Har haft en krankoppling till vattenledning som lossnat. Jag tror tryckstötarna kan vara problemet. Dreamer Living van Rapido
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet med tryckstötar när man stänger kranar i vattensystemet? Ibland blir det nästan självsvängningar som håller på en stund efter att pumpen stängt av. Har haft en krankoppling till vattenledning som lossnat. Jag tror tryckstötarna kan vara problemet. Dreamer Living van Rapido
Jag antar att du har tryckvattensystem, prova att sänka trycket på vattenpumpen, finns oftast ett litet vred på undersidan av pumpen.
Annars är en sådan här ett alternativ
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Någon som har erfarenhet med tryckstötar när man stänger kranar i vattensystemet? Ibland blir det nästan självsvängningar som håller på en stund efter att pumpen stängt av. Har haft en krankoppling till vattenledning som lossnat. Jag tror tryckstötarna kan vara problemet. Dreamer Living van Rapido
Det är en plåtis? Då brukar det vara en dränkpump?
 

Tobby55

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
17014
Medlemskap
2024
Jag antar att du har tryckvattensystem, prova att sänka trycket på vattenpumpen, finns oftast ett litet vred på undersidan av pumpen.
Annars är en sådan här ett alternativ
Tusen tack för tips!!!
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet med tryckstötar när man stänger kranar i vattensystemet? Ibland blir det nästan självsvängningar som håller på en stund efter att pumpen stängt av. Har haft en krankoppling till vattenledning som lossnat. Jag tror tryckstötarna kan vara problemet. Dreamer Living van Rapido
Hej

Jo det är ett tryckvattensystem i Rapido/Dreamer plåtis. På min V68 var tryckstötarna så kraftiga att en anslutning till Uniqvick kopplingen lossnade vid en förgrening som satt under ena bädden med vattenskada till följd (bilen lämnade jag tillbaka, och beställde en ny som jag ännu inte fått levererad efter 14 månaders väntan). Om det går att sänka trycket på själva pumpen vore det underbart, annars får det minsann bli en tryckackumulator.
 
Toppen