• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumavent svag fläkt

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
I samband med att jag monterat in en ITV-kasett upplever jag att Truma-vent TEB-2 fläkten blåser för lite. Spänningen på fläkten är över 12V. Är det någon som har bytt kolsats eller motor som vet hur länge en fläkt motor håller?
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Trumavent svag fläkt

Hej telilej
När det gäller din fråga ang fläkten har jag inget förslag att komma med än att montera Trumas Multiventfläkt artnr. GOI-97 c:a 1200:-.
Men däremot är jag väldigt nyfiken på ITV-kassetten. Har funderat på en sådan själv, men tycker att 10.000:- är i mesta laget. Skulle därför vara tacksam om du kunde komma med ett utlåtande vad du tycker. Har bara sett den på mässor och då verkar det ju bra. Men att värma upp 20-gradig luft är en sak, att göra samma sak när intagningsluften är kanske 30 grader kallare är kanske en helt annan, eller?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Trumavent svag fläkt

Jag har en Truma Multiventfläkt i bilen. Den hjälpte upp luftflödet på de längsta slangarna en hel del. Men priset är på tok för högt tycker jag. Om man är lite händig kan man bygga en fläkt med hjälp av en vanlig 80mm datorkylfläkt och två rörbitar (och lite skivmaterial mm). Då är man nere på en kostnad på kanske en fjärdedel eller mindre, högre kapacitet och lägre strömförbrukning.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Trumavent svag fläkt

Fiffigt Michael.
Det måste vara bättre, både för strömförbrukningen och ljudet vad jag förstår.
 
Toppen