• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Trumatic C3402

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Jag har en tidigare tråd om min värmare. Trumatic c3402. Den har har gått som en klocka hela sommaren. Men nu när jag försökte starta upp den så startar den inte upp. Fläkten går i början. Men sen dyker en röd lampa upp i vredet, och allt stannar. Det låter som den tänder, men gnistan slutar inte. Skall sägas också, att varmvattnet fungerar som det ska. Lurigt problem. Tacksam för hjälp.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Fungerar varmvattnet?
Det lär ju då betyda att gasbrännaren verkligen tänt och värmt upp varmvattnet.
Menar du att om du vill ha värme, så tänder den inte, men fläkten går, till den får röd lampa..
Vid värme skall en större fläkt än förbränningsluftfläkten, dvs den som skall blåsa in varmluft i hela bilen.
Jag har upplevt att den fläkten kan bli igensatt av damm och uttorkade lager, och går då tungt.
Varvid den drar mer ström, vilket kan innebära att spänningen sjunker.
Röd lampa och bruten uppstart, kan det bli om något fel föreligger, exvis låg matningsspänning.
Försök snurra på fläkten med fingrarna för att bedöma om den går tungt.
Försök se den och om den är igensatt av damm.
Mäta matningspänningen helst ända framme vid pannan, bodelsbatterier har ju den egenskapen att plötsligt närma sig hädangång.

Roysan

mjo33400

HBK Intresserad
Kommun
Hyvinkää
Minulla on Trumatic C3402 lämmitysjärjestelmä. See on kevin kellontarkti koko käsan. Mutta nyt vain yritin prätät sen, katso ei aloita. The tuuletin sättäuy ensin. Mutta sitten nuppiin syttyy punainen valo ja kaikki shuntuy. Kuulostaa tälää ekä se sättääuy, mutta kipinä ei lakkaa. அக்கு sanottava eksä தியுவிக்கு வியு niin kuin pitäkin. Älä huoli. Kiitos avustasi.
Vika on ilmapuhaltimessa kun kuluttaa paljon virtaa. Tilalle Truma combi 6E puhallinmoottori ja muutos piirilevyyn. Truma 6002 puhallinmotorin vaitho.

Google översättning från finska: Felet ligger i luftfläkten, som förbrukar mycket ström. Bytte till en Truma combi 6E fläktmotor och byte till kretskortet. Truma 6002 fläktmotorbyte. /HBK Web

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Nu ledsnade jag att leta ny fläkt. Skruvade bort min fläkt, Tog isär fläktmotorn, Sprayade helamed bromsrengöring, Spårade kollektorn, ( det var lite skit mellan lamellerna). Smörjde upp lagren med fin olja. Monterade fläkten. Och nu går den igen. (hur länge vet jag ju inte). Trodde aldrig att fläkten var så känslig. Nu håller vi tummarna att motorn har lång tid kvar.
Tack för hjälpen ni som svarat.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Intressant med motorrenoveringen.
Överslag mellan kollektorlamellerna skriver du, kanske inte överslag men med tiden fylls ju mellanrummen med kol från kolen.
Det packas och kommer att leda vilket ger oönskad ström mellan lamellerna,
Att skrapa rent kan vara en lösning och få motorn att dra betydligt mindre ström.
Men koppar är rätt mjukt och "spårar" man med för hårt verktyg deformeras kopparlamellerna. Och kollektorn kommer att slipa ner kolen fort.
Lämpligt verktyg för att rensa mellan lamellerna kan vara trä, tälj till en tändsticka elelr tandpetare.
Eller lös upp och blås ur med sprayen.
Du smorde lagren, gick motorn trögt?

Jag har gjort detta i småmotorer genom tiderna, dvs små i batteridrivna bandspelare, typ UHER 4000, batterilivslängden blir dramatiskt längre.

Kul att du kunde få isär motorn.

Hur såg fläktrotorn (propellern) ut, kunde du få rent den från damm?

Ja små likströmsmotor kan behöva vård, särskilt de som är 20 - 30 år gamla.
Var försiktig med apparater med sådana motorer, och när man hör folk som har värmen på gas igång under hela vintern så, ja då har man problemen som i en lite ask.

Har man ur den här motorn, ta då noga mått på den, mät upp ström för att om möjligt senare kunna hitta en ny.
Finns många liknande hos Ali, (Kina)

Roysan

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
När jag renoverade sådana här motorer fö 40 år sedan så skar jag upp spåren med ett tunt bågfilblad. Nedslipat blad! Sen satte jag rotorn i svarven och körde över med en fin smärgelduk. Större skador fick svarvas.

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Intressant med motorrenoveringen.
Överslag mellan kollektorlamellerna skriver du, kanske inte överslag men med tiden fylls ju mellanrummen med kol från kolen.
Det packas och kommer att leda vilket ger oönskad ström mellan lamellerna,
Att skrapa rent kan vara en lösning och få motorn att dra betydligt mindre ström.
Men koppar är rätt mjukt och "spårar" man med för hårt verktyg deformeras kopparlamellerna. Och kollektorn kommer att slipa ner kolen fort.
Lämpligt verktyg för att rensa mellan lamellerna kan vara trä, tälj till en tändsticka elelr tandpetare.
Eller lös upp och blås ur med sprayen.
Du smorde lagren, gick motorn trögt?

Jag har gjort detta i småmotorer genom tiderna, dvs små i batteridrivna bandspelare, typ UHER 4000, batterilivslängden blir dramatiskt längre.

Kul att du kunde få isär motorn.

Hur såg fläktrotorn (propellern) ut, kunde du få rent den från damm?

Ja små likströmsmotor kan behöva vård, särskilt de som är 20 - 30 år gamla.
Var försiktig med apparater med sådana motorer, och när man hör folk som har värmen på gas igång under hela vintern så, ja då har man problemen som i en lite ask.

Har man ur den här motorn, ta då noga mått på den, mät upp ström för att om möjligt senare kunna hitta en ny.
Finns många liknande hos Ali, (Kina)

Roysan
Motorn gick inte speciellt trögt, men när jag ändå hade isär den så gjorde jag rent och smörjde glidlagren. Fläkthjulet var bara att blåsa ur. Det blev som nytt.

mjo33400

HBK Intresserad
Kommun
Hyvinkää
Nuo moottorin puhdistus remontit toimii vain hetken. Vaarana on, ettpiirilevyn ohjauspiirit hajoaa. Olen noita piirilevyja korjannut 25 vuotta.

Google översättning från finska: De där reparationerna med motorrengöring fungerar bara en kort stund. Det finns risk att styrkretsarna på kretskortet går sönder. Jag har reparerat de där kretskorten i 25 år. /HBK Web

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Nuo moottorin puhdistus remontit toimii vain hetken. Vaarana on, ettpiirilevyn ohjauspiirit hajoaa. Olen noita piirilevyja korjannut 25 vuotta.

Google översättning från finska: De där reparationerna med motorrengöring fungerar bara en kort stund. Det finns risk att styrkretsarna på kretskortet går sönder. Jag har reparerat de där kretskorten i 25 år. /HBK Web
Varför går styrkretsarna sönder på kortet för att man renoverar motorn?

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Det är om man tar den nyare motorn som ger högre spänningstoppar det går sönder. Den zenerdioden som sitter på kretskortet klarar max 50v.
Det är alltså den med vita och svarta kablar? Jag har röd och svart. Vad jag har fått till mej är, att man inte kan använda den senare motorn till äldre värmare. Stämmer det?

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Länk till fix av krestskort

Lurreman

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
40918
Medlemskap
2025
Länk till fix av krestskort

Tack

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Vad som händer är att en motor av den här typen fungerar som både motor och generator samtidigt.
Så när den går generar den något man kallar för mot-EMK. Den genererade spänningen kan komma i form av pulser vilka kan ha rätt hög spänning. Den omtalade Zenerdioden skall begränsa spänningen till max c:a 50 V och därmed ta smällarna, och därmed skydda Mos-Fet transistorn.
Om den är på 50 eller 51 V har ingen betydelse, däremot måste den tåla mer effekt vid anv. av nya motorn.

Kan vara så att den nya motorn har starkare magneter, och därmed högre verkningsgrad, dvs drar lite mindre ström och är starkare, men det ger även en större mot EMK.

Den som testat reläer exvis har säkert erfarit hur man kan få en stöt. Ett 12 V relä kan ge en EMK puls som KÄNNS!
Men då bara en puls medan motorn ger minst 3 och ofta 5 pulser per varv. På bilder ser vi att motorn är fempolig.

Det är således inte harmlöst att driva en kraftig elmotor.

Bilden visar en ny Zeneriod som monteras med mutter på kortet.

Roysan

Toppen