Intressant med motorrenoveringen.
Överslag mellan kollektorlamellerna skriver du, kanske inte överslag men med tiden fylls ju mellanrummen med kol från kolen.
Det packas och kommer att leda vilket ger oönskad ström mellan lamellerna,
Att skrapa rent kan vara en lösning och få motorn att dra betydligt mindre ström.
Men koppar är rätt mjukt och "spårar" man med för hårt verktyg deformeras kopparlamellerna. Och kollektorn kommer att slipa ner kolen fort.
Lämpligt verktyg för att rensa mellan lamellerna kan vara trä, tälj till en tändsticka elelr tandpetare.
Eller lös upp och blås ur med sprayen.
Du smorde lagren, gick motorn trögt?
Jag har gjort detta i småmotorer genom tiderna, dvs små i batteridrivna bandspelare, typ UHER 4000, batterilivslängden blir dramatiskt längre.
Kul att du kunde få isär motorn.
Hur såg fläktrotorn (propellern) ut, kunde du få rent den från damm?
Ja små likströmsmotor kan behöva vård, särskilt de som är 20 - 30 år gamla.
Var försiktig med apparater med sådana motorer, och när man hör folk som har värmen på gas igång under hela vintern så, ja då har man problemen som i en lite ask.
Har man ur den här motorn, ta då noga mått på den, mät upp ström för att om möjligt senare kunna hitta en ny.
Finns många liknande hos Ali, (Kina)
Roysan