• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Trumatic C

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Burstner Marano t640 med Trumatic C varmvattenberedare. Har fungerat klockrent under de 15 år som jag haft den.
Nu efter vintern skulle jag fylla upp beredaren med vatten, och då bubblade det som vanligt från kranarna innan den fyllts; därefter jämn stråle. Efter en stund i avstängt läge bubblar det dock igen när jag ska tappa upp varmvattnet. Är det någon backventil som inte fungerar, så att vattnet rinner tillbaka?
Dessutom verkar det som om vattnet inte värms; i vinterläget blåser det dock varmluft som vanligt. Lite trist så här i början av säsongen.
Finns det någon som utifrån denna beskrivning känner igen problemet?
Mycket tacksam för alla tips om åtgärder.
Många hälsningar.
Lars-gunnar
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej.
Har en Burstner Marano t640 med Trumatic C varmvattenberedare. Har fungerat klockrent under de 15 år som jag haft den.
Nu efter vintern skulle jag fylla upp beredaren med vatten, och då bubblade det som vanligt från kranarna innan den fyllts; därefter jämn stråle. Efter en stund i avstängt läge bubblar det dock igen när jag ska tappa upp varmvattnet. Är det någon backventil som inte fungerar, så att vattnet rinner tillbaka?
Dessutom verkar det som om vattnet inte värms; i vinterläget blåser det dock varmluft som vanligt. Lite trist så här i början av säsongen.
Finns det någon som utifrån denna beskrivning känner igen problemet?
Mycket tacksam för alla tips om åtgärder.
Många hälsningar.
Lars-gunnar
Kan vara backventilen för vattnet som gått sönder. Har haft det. Fick ljummet vatten i tanken innan jag reagerade.
 
Toppen