• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumatic C Combipanna 6002

JaaS

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
Hejsan
Vi köpte förra året en väldigt fin Frankia 680 förra året, trots att bilen är från 1998 så har den endast rullat knappt 7500 mil och är för övrigt superfräsch.
Märkte för ngr veckor sen att det helt plötsligt droppade vatten vid främre vänstra boggiehjulet och det visade sig att vattnet kom från den inbyggda varmvattenberedaren, efter kontakt med Alde/Truma verkar det som den inre behållaren gett upp eller spruckit för så fort vi värmer vattnet så börjar det läcka, dessa pannor tillverkar ej längre tydligen så valet som vi står inför är att plugga inkommande vatten och skippa varmvattnet eller byta panna till en kostnad på runt 35k, vi kan vara utan varmvatten men undrar om ngn haft detta problem och hittat en alternativ lösning för att få varmvatten?

Med vänlig hälsning,
J.Söderberg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen. Bara en fråga för säkerhets skull, och utan att veta var vissa slangar kommer ut ur bilen, men var de helt säkra på att läckaget och stället det kommer från beror på en trasig beredare och inte från någon frostvakt, vakuum eller övertrycksventil som inte håller tätt när värmen stiger.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte helt ovanligt att högtryckventilen läcker, tyvärr är de svåra att få tag på, men den behöver inte vara trasig, ett bad i avkalkning kan få ventilen tät igen, ifall den är orsaken, den mynnar ut i en slang, eller bara ett runt hål under husbilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om det är boilern som läcker... Så har jag en ny..
Hejsan
Vi köpte förra året en väldigt fin Frankia 680 förra året, trots att bilen är från 1998 så har den endast rullat knappt 7500 mil och är för övrigt superfräsch.
Märkte för ngr veckor sen att det helt plötsligt droppade vatten vid främre vänstra boggiehjulet och det visade sig att vattnet kom från den inbyggda varmvattenberedaren, efter kontakt med Alde/Truma verkar det som den inre behållaren gett upp eller spruckit för så fort vi värmer vattnet så börjar det läcka, dessa pannor tillverkar ej längre tydligen så valet som vi står inför är att plugga inkommande vatten och skippa varmvattnet eller byta panna till en kostnad på runt 35k, vi kan vara utan varmvatten men undrar om ngn haft detta problem och hittat en alternativ lösning för att få varmvatten?

Med vänlig hälsning,
J.Söderberg
 

JaaS

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
Hej igen
Stort tack för svaren, enligt alde så var dom helt säkra på att det var boilern som läckte, pannan har en kallvattenslang som går från frostvakten till underdelen på pannan och det är där det läcker när vattnet värms upp, vattnet sipprar ut nånstans inifrån pannan runt röret som kallvattenslangen sitter på, på detta rör sitter en plastkoppling där slangen är ansluten, trodde först att det var kopplingen för det samlades vatten på toppen av självaste kopplingen men såg sen att vattnet kom ännu högre upp innifrån pannhuset runt mässingsröret som löper ut från pannan och enligt alde när dom fick höra detta var det boilern som spruckit, jag själv kan inget om sånt här men förmodar att om jag får tag på en Boiler som muskatten skriver om i inlägget ovanför så måste allt rivas ut för att montera en ny?
Jag har endast en slang som löper ut under bilen och den går från frostvakten och den tömmer jag systemet på vatten med med.
Med vänlig hälsning,
Jack Söderberg
 

JaaS

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
Hej igen
Efter mkt bollande hit och dit lutar det åt att installera en fabriksny modernare panna, kostnaden för att sätta in en utbytesbolier landar på runt 15000, detta då jag måste lämna in bilen, kostnaden för en ny panna ink installation ligger på 35000 men känns tryggare då det blir helt nya grejer och även med garanti, det jag är lite rädd för är att gasolvärmaren skall börja strula när nu väl boilern börjat krångla och då får jag börja om igen.

Med vänlig hälsning,
Jack Söderberg
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Bara kolla på systemtrycket. Ett fordon från 1998 borde ha 50 mbar gas-tryck medan nyare modeller kommer med 30 mbar. Dvs om du installerar en ny boiler så kan det krävas en anslutningsadapter från 50 to 30 mbar. Det var precis det vi upplevde för ett tag sen med en gammal HB från 1990-talet. Men din handlare kommer säkert att tala om detta för dig.
 

JaaS

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Göteborg
Bara kolla på systemtrycket. Ett fordon från 1998 borde ha 50 mbar gas-tryck medan nyare modeller kommer med 30 mbar. Dvs om du installerar en ny boiler så kan det krävas en anslutningsadapter från 50 to 30 mbar. Det var precis det vi upplevde för ett tag sen med en gammal HB från 1990-talet. Men din handlare kommer säkert att tala om detta för dig.
Min panna harr 30 bar enl specen på pannan
Med vänlig hälsning
Jack
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det var 1994 som 50mbar-systemen i princip försvann från nyfordonsproduktionen, så sannolikheten för att trådskaparens husbil från 1998 har detta arbetstryck är mikroskopisk.

Pålle
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
mbar, inte bar :)
Det är regulatorn som kopplas på gasolflaskorna som ger trycket, ja. Men utrustningen i bilen är tillverkad för att passa ett visst tryck, därför måste det stämma överens.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
mbar, inte bar :)
Det är regulatorn som kopplas på gasolflaskorna som ger trycket, ja. Men utrustningen i bilen är tillverkad för att passa ett visst tryck, därför måste det stämma överens.

Om bilen från början är avsedd för 50mbar gastryck är alla gasapparater i bilen gjorda för det, panna, spis, varmvattenberedare, ugn m.m.
Om man då byter någon av komponenterna mot en avsedd för 30mbar får den för högt tryck. Om man däremot byter regulatorn i en äldre bil
som i original har 50mbar till en regulator som ger 30mbar får man för låg effekt i alla apparater som är gjorda för 50mbar.
Jag skulle tro att detta är ganska vanligt i äldre bilar som t.ex. har problem med kylskåpets eller pannans prestanda.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det står ofta tydligt på gasregulatorn vilket tryck den är avsedd för, eller lämnar.
PÅ de apparater som är anslutna till gasanläggningen finns en typskylt där det står vilket tryck apparaten är avsedd för.
Exvis inne i kylskåpet kan det finnas en skylt, utanpå TRUMA pannan finns en typskylt.
Jag fotograferade dessa typskyltar när jag skaffade bilen, br att ha dokumentation , det kan hända att typskylten i kylen blir ful av fukt glas etc.

Var noga med att få behålla den gamla utbytta pannan när du låter byta.
Det kan finnas många husbilsvänner som gärna köper delar av den.
Fläktmotor, finns två fläktar, kretskort, ventiler, magnetventiler, brännaren etc.

Roysan
 
Toppen