• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumas värmereglage?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Efter tre veckor med värmebehov på nätterna har vi konstaterat att det varit väldigt svårt att ställa in termostatratten så det har blivit lagom varmt.
Graderingen är inte inställarvänlig och ratten är i minifirmat, dessutom sitter vår på sängsidan 3 dm från golvet vilket gör att man måste ner på knä med ficklampa och läsglasögon mitt i natten för att kunna "finjustera" tempen.

Det är stor skillnad på 5 1/2 och 5 3/4 om man nu lyckas vrida så lite.
Vi har flera nätter valt att inte ha värmen på och hellre frusit lite trots filtar, på morronkvisten, än att det ska bli för varmt.

Finns det någon lösning på detta, ny termostatratt med finare gradering monterad på ett bättre ställe skulle vara bra.
Hur upplever ni detta och har ni hjort nåt åt det?

Har även skickat detta till Truma men tror jag får minst lika bra hjälp och tips här.

Mvh
 

Bilagor

  • Leffsen Truma reglage (4).JPG
    Leffsen Truma reglage (4).JPG
    1,1 MB · Visningar: 37

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Vi har likadan Truma vred och instämmer att det är svårt att hitta rätta värme... det verkar vara flera grader mellan till och från slaget på termostaten....när det är som idag ca 10+ ute och blåsigt så har vi den på nattetid 4.5 då har vi ca 18 grader inne och se ökar vi på morgonen till 5 då har vi ca 21 grader.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Hej,

vi har samma problem med att reglera värmen, någon som vet var temperatur sensorn sitter och om man kan flytta den till lämpligare plats?

Hälsningar,
Nisse och Nana
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Ja termostaten är ju inte så smart placerad på våran , pannan bak och likaså dörren och där över dörren sitter infopanelen med termostaten .

Det jag gjort är att strypt utblåset vid dörren = under termostaten , gjort om slangdragningen så det är 2 st som går direkt där som det är mest kallt/kallras = framme vid förardelen .

Sen är vredet väldigt känsligt , man får väl göra en skala på väggen och montera en liten laserpekare på vredet ;) .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trumas värmereglage?

För de som har den fullkomligt idiotiska placeringen av reglaget under sängen, vore det säkert en stor förbättring att flytta det till ett mera tillgängligt ställe? :)
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Trumas värmereglage?

Hejsan!
Vi upplever det också lite meckigt att ställa in temperaturen och det verkar ju inte finnas något mellanläge mellan skalorna 1-5 heller. Har vi den på 4 så blir det nästa lite för varmt och har vi den på 3an så fryser vi istället. Man får helt enkelt justera utblåsen i bilen för att få ut den bästa natttempen i bilen. Vi brukar ha termostaten på 3:an på natten med öppet utblås i sovdelen och stängd dörr till bodelen. Sen stänger jag utblåset vid dinetten och riktar de andra två utblåsen mot dörren och upp mot termostaten ovanför dörren så att all värmen går dit snabbare och termostaten stänger av värmen. Verkar fungera bra för oss ialla fall. Dum placering att ha givaren ovanför dörren i dinetten. borde ju vara lämpligare att ha den mitt i vagnen placerad mitt emellan golv och tak.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Placeringen av reglaget är ju heltokigt men det är Dethleffs som tycker det är bra o nära till pannan, med givaren längst upp ovanför dörren är det nog svårt att få ett medelvärde av.

Fick detta till svar av Truma/Alde:
Det var ju inte den mest praktiska placeringen av styrpanelen precis men förhoppningsvis går det att montera den på en mera lättåtkomlig plats. Det underlättar nog en hel del i hanteringen.
Men det kan ju vara så att panelen fungerar dåligt i sig också och behöver bytas ut.
Branschverkstäder generellt tillhandahåller Trumas artiklar och gör även jobbet om så önskas. Trumas artikelnummer för aktuell panel är 34000-59000.

Men panel med större noggrannhet finns dessvärre inte.

Kontrollera också att givaren – som i detta fall sitter ovanför bodelsdörren – inte blir påverkad av någon värmekälla såsom lampa, radio eller annan utrustning som – kanske oregelbundet - genererar värme. Kanske blåser det varmluft direkt på kännaren – ett ovanligt men tyvärr inte omöjligt problem.

Ifall frågor & undringar skulle dyka upp så står jag och mina kollegor alltid till förfogande.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trumas värmereglage?

Jo, vi har precis samma placering av reglage respektive sensor. Blir lite hoppande i och ur bingen med ficklampan i högsta hugg.

Inte helt lätt att flytta sensorn.....
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Trumas värmereglage?

Reglaget till Trumas dieselversion (Truma Combi 6D) ser likadant ut men regleringen fungerar alldeles utmärkt; läge 2,5 - 3 på dagen och (1½) - 2 på natten.

aake
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Graderingen är inte inställarvänlig och ratten är i minifirmat, dessutom sitter vår på sängsidan 3 dm från golvet vilket gör att man måste ner på knä med ficklampa och läsglasögon mitt i natten för att kunna "finjustera" tempen.
Hej, Göran! Vi har samma bil och hade samma problem. Jag tröttnade snart att flera gånger mitt i natten leta efter glasögon, krypa runt på alla fyra med ficklampa och ändå blev det inte bra. Så jag flyttade hela reglaget enligt bild. Sladdarnas längd räckte precis till den placeringen. Något jämnare värmeresultat, inte riktigt bra men bra mycket bättre. Reglaget står nattetid alltid lite över 4. Numera behöver jag sällan gå upp för att justera och nu kan jag åtminstone se vad jag gör utan glasögon och ficklampa. Placeringen i sängsidan är mindre begåvat för där påverkas termostatet av Trumavärmarens värmeutveckling. Även 220V uttaget flyttade jag till ingången vid golvet, den placeringen tyckte jag var idiotisk och den gick följaktligen sönder efter några tillstötningar. Nu har jag två 50mm hål i sängsidan men skall sätta ett ventilationsgaller över. Tills vidare nöjer vi oss med lösningen. Hälsningar, Julian
Värmereglage.JPG
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Trumas värmereglage?

Många gånger givarens plasering som är en del av detta. Men efter två bilar med luftburen värme kan jag nog påstå att allt detta är den luftbura värmen som
i sig är orsaken. Med vattenburen värme finns inte dessa problem. Så dom som
säger en gång vattenburen alltid vattenburet har helt rätt. Synd bara att jag själv inte lyssnade så noga på dom som tipsade. Häggen i Umeå
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Trumas värmereglage?

Nu har jag flyttat reglaget och givaren.
Snickrade ihop en hylla under TV-facket som gjorde att det blev en extra prylhylla och plats för en klocka.
Hoppas nu på att det ska bli ett bättre ställe att få en mer rättvisande temperatur av givaren mot placeringen ovanför dörren.
Fortfarande mörkt på natten och svårt att se inställning men man behöver i alla fall inte ner på knä. Kanske blir en liten lysdiod under hyllan framöver.
Väntar nu på nästa resa med värmebehov för utvärdering.

Trevlig sommar!
 

Bilagor

  • Trumareglage flyttat (3).JPG
    Trumareglage flyttat (3).JPG
    1,2 MB · Visningar: 24
Toppen