• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trumapanna i Hymer droppar

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Nu var det ett tag sedan jag skrev här på sidan, men nu skulle jag verkligen behöva hjälp och förståelse, så då "återuppstår" jag.
Jag har upptäckt att det droppar från en slang vid höger bakhjul. Trodde först att det var frostvakten som droppade.
Men ser nu att det är från Truma-pannan det kommer, men jag blir inte klok på varför:
Det kommer från slangen (39) som är ansluten till T-röret (40). Den sitter INTE med slangklämma som allt annat utan bara påtryckt och alltså utan större vattentryck. Jag ser det som att det skulle vara en evakuering för eventuellt övertryck.

I bruksanvisningen/monteringsanvisningen anges den som en "Luftningsventil!

Meeeeen med den anslutningen i handen så finns ingen backventil, utan jag kan obehindrat blåsa från alla håll

Vad jag förstår så skulle varmvattnet bara pumpa rakt ut när den går igång, men det droppar bara så att jag får vänta läääääänge när jag öppnar kranarna i köket eller ska spola toan.

Någon som förstår detta bättre än jag?

Undrar
Kåre
 

Bilagor

  • Beskrivning.jpg
    Beskrivning.jpg
    72 KB · Visningar: 17
  • t rör.jpg
    t rör.jpg
    115,6 KB · Visningar: 17

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.791
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I t-stykket 40 sidder en lille klap af plast som skal tillade at luft suges ind via slangen 39 når frostvagten går eller du selv tømmer varmvandsbeholderen.

Ved denne klap kan der ofte samle sig lidt skidt/ belægninger under vintertid når beholder er tom.

Ofte kan det lade sig gøre at afmontere t-stykket og rengøre, men jeg har selv måttet skifte t-stykket for en måned siden, da ganske meget vand løb ud af rør 39, hver gang jeg åbnede for varmtvandshanen. Der var rengøring ikke nok
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Stort tack Kaehne4363 för ditt snabba svar!

Jag kan inte hitta någon klap i i T-röret.

Jag tror jag löser detta med att sätta en separat backventil på slangen (39), givetvis med slangklämmor.

Ha en trevlig helg
Önskar
Kåre
 
Toppen