• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

K

Kimobo

Guest
Här uppe i Österbotten så har vi ännu rätt kallt - kring 0 grader på mornarna.
Jag går ut sätter
i 230V i väggen och försöker sätta igång min Truma Combi 6E för uppvärmning (ej vatten)
Inte en chans. Gula lampan på Engeriväljaren börjar INTE lysa gult då pannan inte startar.
På gas startar och fungerar allt perfekt.
Jag måste först värma upp bilen med gas eller en kupévärmare till
ca + 10 grader. Därefter startar Truman med 230V
Om det är under ca +10 inne i bilen så försöker pannan starta men stannar efter ca 30 sek och den röda lampan på Manöverdelen börjar lysa.
Bilen är en Fiat Adria S660SL 2008.
Grannen som har 20 års erfarenhet av husbilar har aldrig varit med om nåt liknande,
även lokala servicekillen på Truma har ingen aning om vad det är fråga om.
Men båda säger att pannan skall starta med 230 V oberonde temperaturen inne i bilen.
Vad är fel, vad kan jag göra. Har inte rört rumstermostaten.
Nybörjare Leif
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

Har du kollat att det inte är stort spänningsfall, pga dålig kontakt vid låg temperatur? Pannan kanske löser ut på underspänning? Du kan prova att mäta spänningen före och efter påslag av pannan.
mvh PO o Eija
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

Jag är dålig på el, men inget spänningsbortfall vid bodelsbatteriet. Bör man mästa nån annanstans också.
Hälsn Nybörjare Leif
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

Hade ett liknande problem med kylskåpet i vintras. Gick en stund på 230 sen automatiskt över på Gasol.

Felsökte......

Felet var underspänning på grund av för lång kabel till 230 anslutningen. (50 meter)

Tog en kortare kabel och vips va felet borta!

Kan va så i ditt fall att vid 0 grader så går elpatronen på full effekt, vilket den även borde göra vid + 10, men vad vet jag???
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

Jag är dålig på el, men inget spänningsbortfall vid bodelsbatteriet. Bör man mästa nån annanstans också.
Hälsn Nybörjare Leif

Det är 230 V spänningen du ska mäta vid pannan (elpatronen).

Om det fungerar bättre med endast en elpatron inkopplad tyder det på att det kan vara för stort spänningsfall vid full effekt på pannan.

mvh PO
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

En 20m 1,5 kvadrat kan fort ha for stor motstand = spenningstap.
Det skal ikke mer til enn ett par overkjørninger av kabelen så skades lederne litt. Bruk 2,5 kvadrat med god gummi isolasjon så reduseres dette problemet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

20m är redan en lång kabel som kan orsaka spänningsfall, undersök även där du ansluter den, det kanske är lång framledning dit från elcentralen?
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Truman startar ej på 230V vid låg temperatur

Du bör försöka mäta 230 V spänningen inne i husbilen med ett mätinstrument. Koppla sedan in en elpatron (900 W) och kolla om spänningen sjunker för mycket.

Har du inget instrument kan du ta en bordslampa hemifrån och ansluta i bilen. Om ljusstyrkan minskar vid inkoppling av pannan har du problem med spänningsmatningen.

mvh PO
 
Toppen