• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma

Ludde

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Varberg
HBK-Nr
86
Medlemskap
2025
Hej.
Har köpt en Hymer S700-97. Allt är frid och fröjd, bilen är fin, välskött och servad, papper på allt. Men: hur stänger jag avloppsventilen i pannans varmvattenberedare. Har tittat i bruksanvisningen, bilden finns men jag hittar inte grejen i verkligheten. Stora pannan 6000 eller 6002 jag är inte riktikt säker på numret.
Hälsningar Ludde
 
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Truma

Hej

Det är en röd knapp som sitter på svart kloss framför vämaren, man dra den uppåt så fastnar den.
I den svart klossen sitter den en elektisk magnet som släpper ner den röda plastventilen vid frost grader eller stömmavbrott och vattnet rinner ut.
Detta gäller truma 6002 med integrerad varmvatten beredare.
Mvh Mats
 

Östersjön

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
1132
Medlemskap
2024
Sv: Truma

Hej,

på min Truma 6002C finns förutom den elektromagnetiska kontakten även en ventil fristående från pannan. Den sitter på en vattenslang, troligtvis på slangen för vattentillförseln till vv-beredaren och om denna inte är stängd rinner vattnet ut under bilen.
Ventilen har en vipparm ( röd)och när den står rakt upp är ventilen öppen, vattnet rinner ut och när den pekar , i mitt fall, bakåt är den stängd. Jag hade problem med att vattnet rann ut innan jag lyckades klura ut detta.

Hälsningar
Ola
 
Toppen