• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma verkar bara fungera på maxtemp??

santa-knaus

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
36874
Medlemskap
2024
Hej! Mitt första inlägg o jag försökte söka men hittade inget som matchade.
Precis införskaffat mig en knaus 595- 1998 med en truma värmare ( kan inte modellen men den har inte ett sånt bastuagregat inne i bilen utan endast små utblås här o var). Ställer termostaten på 20grader .. fläkten börjar gå o det låter som den hoppar igång fast den inte gör det. Testar olika grader mm.. vrider jag upp termostaten till max och startar om från panelen så beter sig pannan likadant med skillnaden att det tänder o går lite "tyngre" sen börjar fläkten jobba riktigt när värmen kommer. Vrider jag sen ner till 20 grader så hör man att fläkten går ner till tomgång o ligan slocknar antagligen. Väntar o det blir ganska kallt... pannan startar inte ..utan fläkten går på tomgång. Ingen röd lampa eller nått.. funderar på om termostaten e kass eller om brännaren behöver blåsas ur? .. tänker att den kanske bara får tillräckligt med gas på max ?. Den kan vara lite svårstartad oxå i början. Rent ut sagt den känns inte stabil.. tips och råd vad det kan vara för fel ?

Tillägg.. haft igång den på max ett tag och vred ner den till 20 grader.. pannan stannade o endast fläkten går.. dock så hoppar den väldigt i varvtal .. högt, lågt, mellan ...kanske ska vara så medans pannan svalnar?
 
Toppen