• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Truma Varmvattenberedare

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
533
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Är det någon som vet när och varför det rinner vatten i detta rör (den genomskinliga slangen) som mynnar i ett skvallerrör ovanför vänster bakhjul. Har inte tidigare märkt att det kommit något där men vid senaste resorna har det droppat ner på hjulet.
20240430_090219.jpg
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Gissar att det är en backventil som läcker lite. Ventilen tar in luft när man tömmer varmvattenberedaren alt när frostvakten löser ut.
Men det är bara en gissning.
Jag får ibland dränera ut lite vatten från beredaren så luftkudden i toppen återställs. Utan luftkudden expanderar vattnet när det värms och trycker ut överskottet genom backventilen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
533
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Gissar att det är en backventil som läcker lite. Ventilen tar in luft när man tömmer varmvattenberedaren alt när frostvakten löser ut.
Men det är bara en gissning.
Jag får ibland dränera ut lite vatten från beredaren så luftkudden i toppen återställs. Utan luftkudden expanderar vattnet när det värms och trycker ut överskottet genom backventilen.
Ja jag misstänkte något sådant i och med att slangen går i en båge uppåt över beredarens topp. Frågan är var backventilen sitter? Är det den där slangarna är anslutna?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det är väl överskottsvatten som blir när man tappat varmvatten som ersätts med kallt vatten som värms upp. Detta vatten expanderar då och skapar ett övertryck som leds ut genom övertrycksventilen och vidare ut under bilen.

//Michael, medlem
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
244
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Om man inte kan laga/ta bort kalk finns den säkert att köpa, jag hade en trasig sådan som när pumpen var igång tömde vattentanken men det var en gammal sort. Ska släppa in luft när man tömmer vattensystemet helt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Efter lite googlande så kom det fram att ventilen har dubbla funktioner. Dels luft in när man tömmer beredaren genom frostvakten. Dels ev övertryck som uppstår när kallt vatten expanderar vid uppvärmning. Verkar som Trumas reservdelspolicy har tagit bort den som reservdel.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
244
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja då är ju problemet löst det är väl expanderande vatten som går ut genom ventilen och då handlar det inte om många centiliter man kan ju samla upp vattnet så ser man om det är läckage. Man kan i händelse av kalk lägga ventilen i kalkosan eller liknande avkalkning till kaffebryggare.
 
Toppen