• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma varmvatten

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Trumaboilern tömmer sig, inte genom frostvakten, även fast bilen står still och inte används så bara spottar och fräser det när jag sätter på varmvattenkranen, är det någon som vet om det sitter någon backventil nånstans?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Ja det har jag gjort, spolar varmvatten tills det slutar fräsa, sedan efter ett par timmar så är det likadant när jag sätter på varmvattnet. Känner på blå slangen, kallvatten, att den är också varm, tyder på bakrinn
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag, det verkar vara fel på backventilen. I bästa fall bara något skräp som gör att backfunktionen inte blir tät. Det blir till att leta tills du finner ventilen och då demontera och kontrollera. Hoppas detta löser problemet.

//Michael, medlem
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Tack för svar, lösning: sätt en uni-quick med backventil på färskvattenpumpen, passade inte mot pumpen så blev dåligt vattentryck samt slangen efter backventilen sätt bara med strass så det blev basun, med andra ord varmvattnet värmde vattnet i tanken, slangklämmor, 5 cm slang så nu är det ok igen
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Tack för svar, lösning: sätt en uni-quick med backventil på färskvattenpumpen, passade inte mot pumpen så blev dåligt vattentryck samt slangen efter backventilen sätt bara med strass så det blev basun, med andra ord varmvattnet värmde vattnet i tanken, slangklämmor, 5 cm slang så nu är det ok igen
Det där förstod jag inte. På min truma trycks varmvatten ut bakvägen via inloppet för kallvatten, vilket får till följd att man kan bränna fingrarna när man spolar kallvatten. Sätter man då en backventil på inloppet till Truman, så kommer inte frostvakten, som skall tömma vv beredaren när tempen går under +2 grader. Åtminstone så som vattnet är kopplat på min HB.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det där förstod jag inte. På min truma trycks varmvatten ut bakvägen via inloppet för kallvatten, vilket får till följd att man kan bränna fingrarna när man spolar kallvatten. Sätter man då en backventil på inloppet till Truman, så kommer inte frostvakten, som skall tömma vv beredaren när tempen går under +2 grader. Åtminstone så som vattnet är kopplat på min HB.
Backventil direkt efter vattenpumpen, på min läckte slanganslutningen där så det blev baksug
 
Toppen