• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma värmare ger ej gnista

F

F.d. 55128

Guest
Har en Truma SL3002 eller SL5002 (manualen är för båda och jag ser ingen märkning någonstans).

Batterierna hade läckt och är nu bytta men det kommer ingen gnista och lampan är släckt)
Var börjar man felsöka, tändautomaten (tändkasetten)?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Jag hade samma fel på min värmare. Locket för batteriet satt lite löst vilket gjorde att jag fick dålig kontakt. När det var fixat så gick allt perfekt. jag har en manual på värmaren som jag kan kopiera & maila om du behöver.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Hejsan paros, om man utgår från att det fungerade innan uppehållet och att elbox m.m. inte bara står och går sönder, så skulle nog jag satsa på att det är dålig kontakt mellan dina nya batterier och själva dosan som man stoppar in batterihållaren i, även om du har gjort rent. Ta ur hållaren igen och fixa till överföringen mellan batterierna i den. Fixa sedan till kontakterna i elboxen som lägger sig mot batteripolerna, och kolla så du har bra tryck vid kontaktytorna så brukar det faktiskt hoppa igång.
Jag utgår från att du vrider på vredet, för så fort du gjort det och det inte står på noll så skall gnistan börja hoppa och den lilla signallampan blinkar i takt med gnistan.
Ta gärna bort synglaset och blås rent nere vid brännaren för sot, skräp och spindlar kan göra att det är "kortis" så gnistan vandrar i stället för att hoppa.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Märkningen brukar sitta nere på höger gavel på täckplåten.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Truma värmare ger ej gnista

kablarna till batteriboxen gick av när jag tog ut den. någon som har en bild som kan visa vilken som ska sitta på vilken plats?

Hur många volt ska plus/minus pol ge ut från själva boxen?
Just nu verkar den ungefär 2.2v (borde den inte gen ge samma som batterierna, dva 3.2v, eller är det pulserande?).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Nja, om du menar sladden som går till gniststiftet så går det ju egentligen inte att mäta, för det är upptransformerat till flera tusen volt för att skapa hoppande gnista, så jag vet tyvärr inte vad ett mätinstrument visar där.
Boxen laddar upp sig och så hoppar gnistan, ca. två till fyra st. i sek.

Kommer tyvärr inte åt att kolla var/hur kablarna sitter, men kanske någon annan.

M.v.h. JANKRO.

Eller menar du kanske dom som går till vredet/strömbrytaren :oops:.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Nej, det är dom som går till boxen som jag är fundersam på.
Märkte även att kylen ej vår på gasol.
Varmvattenberedaren fungerar om jag drar en kabel direkt från plus på batteriet till plus polen till varmvattenberedaren.

Är det ett sammanträffande eller kan det finnas något som stör ut alla tre enheterna?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Sorry telefonen ringde :).

MMM, de två tunna kablarna går inte till boxen utan man kan nog säga att de går från boxen :p, till vreded där axeln går ner. Det sitter en strömbrytare där tillsammans med gasolventilen. Så fort du vrider iväg vredet från noll så blir det kontakt därigenom och boxen skall skapa gnistor.
Du ser kablarna ca. "klockan två" nere vid ventilen/vredet.

Gnistboxen är helt separat och har inget att göra med om gasol finns, eller 12V systemet i bilen, utan lever helt själv på de två AA batterierna.

Det är lämpligt att vrida vredet till kanske fem/sex på skalan när då gnistan tickar så trycker man ner vredet och pilotlågan skall tändas. Efter fem till tio sek. har flamvakten blivit aktiverad och man kan släppa upp vredet. Då skall stora huvudlågan flamma upp om allt är ok. När sedan termostaten blir nöjd med värmen så går lågan ner på pilotlåga, som åter flammar upp på huvudlåga när termostaten vill ha mer värme.
Men det står väl om i instruktionerna.

Men gnistan skall ticka för sig själv även om andra saker i husbilen strular.


M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Hej igen, har inte kollat fullt ut hur kablarna är kopplade. men vid kontaktbyglarna till batteriboxen så sitter den svarta överst och den bruna nederst i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Truma värmare ger ej gnista

Fick du rätt på det Paros?
Har samma problem kablarna gick av fick chansa lite vid ihopsättning men tror att något är fel ändå - bifogar bild
Tändaren slutar inte klicka/tända och så slår det gnistor lite här och där. Undra om den jord kabeln är felplacerad
 

Bilagor

  • DSC_0413.JPG
    DSC_0413.JPG
    1,6 MB · Visningar: 67
  • DSC_0414.JPG
    DSC_0414.JPG
    1,3 MB · Visningar: 69
  • DSC_0415.JPG
    DSC_0415.JPG
    1,6 MB · Visningar: 60
Toppen