Sv: Truma C6002 - Problem att tända
Hej!
Jag har en TRUMA 6002 brännare ombord på min Hobby Sphinx från 2007. Bilen är import från Tyskland, registrerad i Sverige, köpt av en svensk husbilsförsäljare.
Gasol
Är ju ett handelsnamn för propan (C3H8) och har en kokpunkt på -43 grader och kan därför användas i mycket sträng kyla, till skillnad från butan, som har en kokpunkt på 0 grader. På senare år har vissa flaskor blandning av propan/butan som gör dem användbara ner till -10 grader
Lågan ska vara knallblå. Det får inte förekomma några gula inslag i lågan, det är då indikation på förorening och kräver service! Gasol är tyngre än luft. Flaskorna fylls vid 15 grader celcius endast till 82% för att gasen ska kuna expandera i kärlet.
Gasolregulator
Trycket i kärlet ska ju reduceras och detta sker via en regulator. Det finns många trådar på forum på nätet om truma regulatorer som krånglar. Trycket i TRUMA 6002 kan vara 30 mBar eller 50mBar och här finns en potentiell konflikt om regulatorn inte är kompatibel med trycket, rent teoretiskt, praktiskt har jag ingen erfarenhet av detta. Dock finns olika reservdelar till TRUMA för 30 resp 50 mBar.
Spänning
Det finns många som har problem med TRUMA 6002:an. En röd lampa som lyser konstant på kontrollpanelen i Husbilen är en vanlig sak som dyker upp på många forum/trådar. Uppgifter om spänningsfall i bodelsbatteri och brännare som inte startar på grund av detta skulle jag vilja veta mer om.
Gnisttändare
Byte av denna (var sitter den?) är något som inte är så dyrt och kan vara effektivt.
Tändstift
Det ska sitta två i TRUMA 6002. Dessa kan med åren bli slut enligt servicecenter hos Alde. Jag vet inte var de sitter eller hur man byter/kollar dessa
Min TRUMA 6002 startar lite när den har lust. Jag har ett elelement och en kupévärmare. Jag har haft brännaren på service en gång, då bytte de gnisttändare, grejorna fungerade i 2 veckor, nu gör de inte det längre. Jag vet inte vad felet är, eftersom det inte är reproducerbart så återstår väl bara att totalrenovera om ett byte av kretskort inte löser problemet.
Ska kolla om byte av bodelsbatteri löser problemet. Men displayen visar över 13 v och det rasar inte på 5 min men om batteriet är slut så skulle det ju tokrasa?
Många ideér, men ingen som har konkret substantiell kompetens, inte ens servicecentren kan ge konkret info, jag blir galen.