• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Trumatic C 3402 slår av efter en stund?!

aron.sjoberg

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Gotland
Hej!

Jag har en äldre Truma Trumatic C 3402 som krånglar och hoppas kunna få hjälp med felsökning. Den startar som den ska (gula lampan på kontrollpanelen lyser fast). Om vi ställer upp rumstermostaten så går också fläkten igång som blåser ut luft i kupén. Efter en stund går det också att få varmvatten i kranarna så värmaren verkar uppenbarligen tända och värma vatten.

Problemet är att efter en stund så stoppar värmaren med fast röd lampa på kontrollpanelen. Vi har kontrollerat gastillförseln, tryckblåst gasledningen och bytt regulator. Vi har också kontrollerat och bytt ut bodelsbatteriet som har bra spänning (solpanel installerad).

Har ni någon idé om vad som kan vara problem? Eftersom värmaren slår av kan vi inte åka ut med husbilOen nu när det börjar bli lite kallare väder... :(

Har varit i kontakt med Mats Rosén på Truma Scandinavia Truma Team som resonerade att det kunde vara temperatursensorerna som läser av eller ger för höga värden till kretskortet men att det dessvärre inte finns reservdelar för Trumatic C-värmare längre. Han kunde erbjuda en Combi 6E (med elpatron) för ~25.000:- men eftersom husbilen är av äldre modell och vi är en småbarnsfamilj så är det mycket pengar.

OM det inte går att fixa värmaren, vad rekommenderar ni att ersätta med för system? Ny luftburen uppvärmning med en annan Truma? Dieselvärmare t.ex. Webasto?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.371
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nä, regulatorn har alltid varit på 30 mbar sedan vi köpte husbilen för några år sedan så då är det troligtvis inte det som är felet (och skylten speccar som sagt 30 mbar)...

Får testa att sätta termostaten på max under natten och se om den stannar ändå.
Det kan ju även vara fel på en ny sak tyvärr :(
 
Toppen