• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma S3004

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Hej!
Hur gör jag för att "bara" få varmvatten, (när jag kör på gasol) på min Truma S3004.
När jag startar Truman, så får jag en massa värme, trots att det är varmt både ute o inne.
Vill bara få igång varmvatten.

Hälsningar
Benny
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej!
Hur gör jag för att "bara" få varmvatten, (när jag kör på gasol) på min Truma S3004.
När jag startar Truman, så får jag en massa värme, trots att det är varmt både ute o inne.
Vill bara få igång varmvatten.

Hälsningar
Benny
Är jag helt ute och reser men har är inte s 3004 en kamin bara? Truma S-värmare - FAQ och instruktionsbok
Har jag rätt så har du en separat varmvattenberedare.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du måste väl ha en separat panel till v.v. beredaren om det inte är inbyggt i bilpanelen.
Det brukar nog bara vara en sådan där panel stor som en kontakt på en vägg och lite beroende av om du har möjlighet att värma beredaren med el också lite olika utförande. Men bara on/off, val av energislag el/gasol och ett termostatvred för vattentemperatur.
Sedan finns det förmodligen en separat gasolkran till just beredaren också som måste vridas på.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Jo. jag har en separat vv-beredare men jag begriper inte hur jag ska få den varm på gasol.
Det går inte, en av slangarna med varmluft går rakt igenom beredaren och då värms vattnet upp. Således måste du värma upp luften för att få varmvatten. Den har även en elpatron. Jag bytte ut min(Truma Therme) mot en Truma Boiler just för att inte behöva värma upp vagnen bara för att få varmvatten.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sätter dom verkligen dit något så dumt som en Truma Therme i en husbil. Dels så blir ju aldrig vattnet rejält varmt av enbart av lite varmluft om man nu ev. skulle behöva värme i fordonet samtidigt, och den behöver också hjälp av en klen 230V elpatron. Dels är den väl bara på 5L ? som inte ens räcker till det skrala i en husbil. Den är väl mest tänkt till en uppställd husvagn enl. beskrivningarna.
----------------------------

Produktinformation​

Truma Therme TT2 är speciellt anpassad för husvagnar.

Truma Therme TT2 använder sig av uppvärmningsluften då ett varmluftsrör går genom varmvattenberedaren samt kompletteras med el-patronen på 300W.

Therme TT2 använder den varma luften från S-värmaren till att värma upp vattnet. För att detta skall fungera tillfredsställande krävs att beredaren placeras max 1 m från värmaren. Inbyggd 230V elpatron på 300W. Levereras med manöverpanel och två avtappningsventiler. För Ø 65 eller 72 mm luftslang.
Vattenvolym 5L
------------------------------
Kanske finns med större vattenvolym... Men ännu omöjligare att värma upp. Nästan bedrägeri i så fall.

M.v.h. JANKRO.

Förresten, ser din v.v. beredare ut så här ingerbenny, med luftslang genom. För då är något underligt och "billigt" tillverkat.
Truma Therme.
Truma Therme.JPG
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Sätter dom verkligen dit något så dumt som en Truma Therme i en husbil. Dels så blir ju aldrig vattnet rejält varmt av enbart av lite varmluft om man nu ev. skulle behöva värme i fordonet samtidigt, och den behöver också hjälp av en klen 230V elpatron. Dels är den väl bara på 5L ? som inte ens räcker till det skrala i en husbil. Den är väl mest tänkt till en uppställd husvagn enl. beskrivningarna.
----------------------------

Produktinformation​

Truma Therme TT2 är speciellt anpassad för husvagnar.

Truma Therme TT2 använder sig av uppvärmningsluften då ett varmluftsrör går genom varmvattenberedaren samt kompletteras med el-patronen på 300W.

Therme TT2 använder den varma luften från S-värmaren till att värma upp vattnet. För att detta skall fungera tillfredsställande krävs att beredaren placeras max 1 m från värmaren. Inbyggd 230V elpatron på 300W. Levereras med manöverpanel och två avtappningsventiler. För Ø 65 eller 72 mm luftslang.
Vattenvolym 5L
------------------------------
Kanske finns med större vattenvolym... Men ännu omöjligare att värma upp. Nästan bedrägeri i så fall.

M.v.h. JANKRO.

Inte en aning, men nu handlar det ju om en husvagn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja men i ingerbenny's fall handlar det ju om en tämligen ny husbil, troligen enligt deras bild, och då blir en varmlufts v.v. beredare ytters tveksam..... Förhoppningsvis :confused:.
Tillsammans med separat luftvärme så har det suttit gasol v.v. beredare i husbilar sedan åttiotalet.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja men i ingerbenny's fall handlar det ju om en tämligen ny husbil, troligen enligt deras bild, och då blir en varmlufts v.v. beredare ytters tveksam..... Förhoppningsvis :confused:.
Tillsammans med separat luftvärme så har det suttit gasol v.v. beredare i husbilar sedan åttiotalet.

M. mycket v.h. JANKRO.
Det är inte husbilen det handlar om utan om hans husvagn ;) Se inlägg nr 5
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
OK. Sorry, och tack :msn_embarrassed: :msn_wall: .
Blev blind för just det inlägget eftersom jag nog gick på det första som verkade gälla husbilen.
Då kan vi förhoppningsvis utesluta Truma Therme i husbilar som tur är.
Frågan är väl i så fall vad de ens har att göra i en husvagn under sommaren om man inte har husvagnen upp-pallad permanent med elstolpe bredvid.

Sorry för vilseledning M.v.h. JANKRO.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
OK. Sorry och tack :msn_embarrassed: :msn_wall: .
Blev blind för just det inlägget eftersom jag nog gick på det första som verkade gälla husbilen.
Då kan vi förhoppningsvis utesluta Truma Therme i husbilar som tur är.
Frågan är väl i så fall vad de ens har att göra i en husvagn under sommaren om man inte har husvagnen upp-pallad permanent med elstolpe bredvid.

Sorry för vilseledning M.v.h. JANKRO.
Jag reagerade på precis samma sätt som du :D men det är ju med trådar som med instruktionsböcker, man behöver inte läsa hela ::cool: och ja, att den konstruktionen uppkom under ett saligt bakrus torde framstå som glasklart.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OK. Sorry, och tack :msn_embarrassed: :msn_wall: .
Blev blind för just det inlägget eftersom jag nog gick på det första som verkade gälla husbilen.
Då kan vi förhoppningsvis utesluta Truma Therme i husbilar som tur är.
Frågan är väl i så fall vad de ens har att göra i en husvagn under sommaren om man inte har husvagnen upp-pallad permanent med elstolpe bredvid.

Sorry för vilseledning M.v.h. JANKRO.

Husvagnar står väl för det mesta på camping, och då finns ju el till elpatronen.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Vi blev "pålurade" en husvagn med just en sådan vvb. "Pålurade" för att jag borde kollat upp det bättre förstås. Men, en sådan vvb har inget existensberättigande överhuvudtaget i min mening. Har man en vagn med ett sådant undermåligt värmesystem (Truma luftvärme) är troligen inte vagnen gjord alls för vinterkörning, och på sommaren är det varmt så det räcker utan att sätta igång värmesystemet alls. Vagnen vi hade sist (en Knaus från 2018) var inte gjord för att varken användas på vintern eller fricamping. Vi hade den bara ett år då vi inte alls var nöjda med värmesystemet (vi står nästan aldrig på camping), Kabe:n från 2003 vi hade före den funkade mycket bättre.

Det som var bra med den sista vagnen för oss var att vi sålde den och köpte husbil istället... :)
 
Toppen