Har i dag sluttført omlegging/nylegging av varmerør fra Truma-varmeren, Combi 6D.
Irriterende at det alltid er alt for lite varme i fremre del av bobilen, spesielt i førerhuset. (Fiat Ducato X250 2014-mod. delintegrert)
Bak i soverom/bad/dusj er det mer enn varmt nok pga. varmeren står under dobbeltsenga.
Har lagt om luftrørene bak slik at de to dysene til soverom/bad/dusj og et nytt rør lagt framover til midtgangen (som blåser fremover i bobilen) ved terskelen inn til bad/dusj, nå deler på ett uttak på varmeren. Nok varme bak er ikke noe problem, ettersom strålevarme fra rørene som går fremover i bobilen og fra varmeren selv, også utnyttes til oppvarming bak.
På uttaket som nå ble ledig på Truma-varmeren, trakk jeg et nytt 65mm rør helt frem til i bakkant av førerstolen.
Fikk plass til å legge røret i passasjen mellom hovedgolvet og det opphøyde golvet som er bak bobilen, videre under kjøkkenskap,under L-sofaen og ut i en forhøyning i golvet bak førerstolen.
Laget et "hjemmesnekra" utblås på dekslet i framkant av førerstolen som blåser mot pedalene og en avgreining,35 mm rør, som blåser mot framsida av passasjerstolen. Laget det slik at det å vippe ned dekslet ikke er noe problem.
Fortsatt bra lagringsplass under stolen også.
Startet opp Truma`en og satte tempen på 20 grader. Etter bare 1 times oppvarming ble det nå en mye jevnere temperatur foran og bak i bobilen, enn før denne ombyggingen.
Har også isolert B-stolpene i nedkant, bak de innvendige plastdekslene på begge sider. Her var det et kaldras uten like fra store åpne hull i B-stolpen. Er fortsatt lufting i B-stolpen utenfra, men kaldlufta holder seg nå på utsida der den hører hjemme.
Skal prøves ut skikkelig til helga når vi tar en tur med bobilen.