• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma problem

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Hej

Vi har en Adriatik 655 Sp 05 med trumavärme.
Då vi använder endast elvärmen blir det ingen fart på fläkten ovasett vad termostaten står på. Då jag stänger av värmen, alltså sätter reglaget på 0, då går fläkten igång med bra fart kanske 2-3 min innan den stannar. Anväder vi gasolvärmen är det bra fart på fläkten och värmen är bra.

Vi köpte husbilen Okt 010 och är inte insatta i hur en trumavärmare ska fungera.

MVH
P-A och Carina
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Okay , jag ser fram emot svaret och som jag skrev så hade vi den variabla ökningen på fläkthastigheten på vår gamla Trumapanna från 1990 .

I våran som du har så går den enbart på när känselkroppen blir varm och man kan inte på våran justera fläkthastigheten genom att vrida på termostaten för så blir följden bara att den går upp och värmer på hårdare men det kan bli så att den då även värmer tills den är uppe det läge som termostaten är ställd på och då kan det ju bli 25 grader varmt och mera .

Som sagt ser fram emot vad som gjorts vid din reparation och skulle något gjorts så har vi samma fel som du på våran .
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Hej

Det är en C6002EH. Eftersom jag har garanti så gör jag ingenting själv i nuläget. Varför jag frågar om pannan är för att jag inte har någon erfarenhet av denna panna. Jag hade tidigare en husvagn med trumapanna, vilken jag kunde ställa fläkthastigeten själv. Det är därför jag har misstänkt att något är fel eftersom det fungerade utmärkt i husvagnen med bra värme även vintertid. Denna panna ska öka fläkten genom att öka termostaten efter vad Lasse sa på Husvagnservice i Linköping. Jag ville bara försäkra mig om felet innan jag åker till verkstan som ska laga den på garantin. Kanske säger de att den är som den ska, men då kan jag hänvisa till husvagnservice i Linköping. Det är samma firma som ska laga den som jag köpt den. Som ni förstår så är jag lite misstänksam mot denna firma efter andras erfarenheter.
Jag åter kommer om detta då allt är klart.

MVH
P-A

Hur gick det med Truma problemet? Lyckades man få fläkten till att gå med högre hastighet? Jag är mycket intresserad av resultatet eftersom jag har samma problem själv.

Finns det någon annan som har löst detta?
//Nilhen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Truma Combi 6 ger max 1800 W med eldrift.
Med gasdrift, max 6000 W
Med blanddrift el + gas max 5800 W
Fläkthastigheten på eldrift är anpassad efter värmeeffekten. En högre fläkthastighet skulle ge kallare utblåsningsluft.
Om det inte blåser tillräckligt varmt, kör på blanddrift. Då stöttar gasolen när eluppvärmningen inte räcker till.
//W
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Truma problem

Har fått svar av Truma representant om än lite luddigt tycker jag, blev egentligen inte klokare. Han menade iallafall att det skulle räcka med elvärme om det var + grader ute. Som jag beskrev mitt problem för honom så var han inte helt nöjd med min värme. Har haft elvärme/luftburen i min förra husbil utan något som helst problem som nu. Ska kolla upp med Mälarcamp så dom får kolla att den ger rätt effekt som jag ställt in, värmaren larmar nämligen inte om man valt 1800 W men bara ger 900 W. Strypa kanaler på toa tex för att ger mer blås i övriga bilen ska man inte behöva göra. Fortsättning följer. MVH Stefan:music-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Eldriften med en Truma är i mitt tyckte väldigt dåligt och jag har också samma problem att det blir ju inget luftflöde men jag testade att göra så att stänga dom lite mera och det innebar ju mera motstånd i pannan .

Detta gjorde väl förmodligen att känselkroppen blev varmare och fläkthastigheten ökade , kör man på gas får man ju inte stänga till dom för mycket pga. överhettning och löser ut säkringen .

Som jag skrivit tidigare : 1000w på våran separata Wilfafläkt ger mer värme än Trumas 1800w läge .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Har fått svar av Truma representant om än lite luddigt tycker jag, blev egentligen inte klokare. Han menade iallafall att det skulle räcka med elvärme om det var + grader ute. Som jag beskrev mitt problem för honom så var han inte helt nöjd med min värme. Har haft elvärme/luftburen i min förra husbil utan något som helst problem som nu. Ska kolla upp med Mälarcamp så dom får kolla att den ger rätt effekt som jag ställt in, värmaren larmar nämligen inte om man valt 1800 W men bara ger 900 W. Strypa kanaler på toa tex för att ger mer blås i övriga bilen ska man inte behöva göra. Fortsättning följer. MVH Stefan:music-icon:


Stefan, köp en sådan här så kan du mäta om effektförbrukningen stämmer med det du tror är driftsatt.
Clas Ohlson - elmätare timer/brytare el
 
Toppen