• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma problem

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Hej

Vi har en Adriatik 655 Sp 05 med trumavärme.
Då vi använder endast elvärmen blir det ingen fart på fläkten ovasett vad termostaten står på. Då jag stänger av värmen, alltså sätter reglaget på 0, då går fläkten igång med bra fart kanske 2-3 min innan den stannar. Anväder vi gasolvärmen är det bra fart på fläkten och värmen är bra.

Vi köpte husbilen Okt 010 och är inte insatta i hur en trumavärmare ska fungera.

MVH
P-A och Carina
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Truma problem

Det låter som er värmare fungerar som den skall. För att luften skall hinna värmas upp vid eldrift så kan inte fläkten gå för fullt. Det är bara 1800 watt.

Vid gasdrift är det betydligt fler watt tror 6 000 watt. Då kan fläkten snurra fortare och ändå hinns luften värmas upp.

Att den går fort i några minuter efter stopp beror på att värmaren skall tömmas på avgaser.

Så här tror jag och vi blev oxå besvikna på elvärmen. Vi körde på läge 1 och satte en lös värmefläkt på golvet och körde den på 1000 watt. Då fick vi varmt, men det kräver förstås 220 volt anslutning.

Nu har vi en bil med vattenburen värme. Det är grejor det.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Har också problem med elvärmen. Vid noll grader utetemperatur får jag bara upp innetempen till 13 grader. Har försökt och mäta luftflödet med en vindmätare och det
är så dåligt att det inte är mätbart.
Stängde av Trumans elvärme och satte på en 2000 W värmefläkt. Vid 22 grader i bilen
stängde jag av fläkten. Jag har mycket svårt att förstå att en värmefläkt på endast 200 W mer skall ge så mycket mer värme. Om inte truman kan ge mer värme på elen måste
det vara ett feltänk i konstruktionen
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Hej!
Är ni säkra på att den tar 1850 W hela tiden? Om man inte orkar stå glo på mätaren bör man mäta energin i kWh och se om det stämmer med 1,85 kWh/timme.
Jan-Evert
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Problemet är att fläkten inte varvar upp och släpper ifrån sig värmen från
elstavarna. Har mätt värmaren och fått ett värde på 1796 W. Värmaren blir
mycket het.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Truma problem

Problemet är att fläkten inte varvar upp och släpper ifrån sig värmen från
elstavarna. Har mätt värmaren och fått ett värde på 1796 W. Värmaren blir
mycket het.
Säkert okunskap men varför har man inte med sig en bärbar värmare när man ändå måste ligga vid elstolpe eller ett oljefyllt element så blr det varmt enligt min mening om nu uttaget inte är nedsäkrat på illvilja från campingvärden.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

svar till jaktfalken , det blir bättre spridning på värmen om man använder trumavärmens kanaler utblås i toautrymmet tex.,har själv ingen el på min truma så när jag använder cupeflät måste ja öppna dörren till toa, dessutom går en sån fläkt mycket högre,
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma problem

Säkert okunskap men varför har man inte med sig en bärbar värmare när man ändå måste ligga vid elstolpe eller ett oljefyllt element så blr det varmt enligt min mening om nu uttaget inte är nedsäkrat på illvilja från campingvärden.

Med den ordinarie värmen får du ju mycket bättre värmefördelning i bilen, toaletten blir också varm, och inte minst, vattenledningar och tankar får sin värme också.
F.ö. har jag en äldre Truma, där kan man välja, termostatläge eller manuellt på fläkten.
Det borde väl gå att fixa på de nyare också, om någon kunnig, eventuellt hos Alde eller Truma tar en titt i elschemat. :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Truma problem

Det verkar ju som att värmen inte kommer ut, och då slår säkert någon termostat ned effekten på elvärmen, när den går drar den ju tydligen 2 Kw. Hos oss räcker 2 Kw till 17-18 grader vid -15 ungefär, så det skall det väl kunna bli i andra bilar också? :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

På min gamla Trumapanna satt det en "känselkropp" inne i pannan och när denna blev varm så ökade varvtalet på fläktmotorn .
Symptomen på min nuvarande panna är samma för kör man på gas (högre effekt) så varvar motorn upp och förmodligen blir den "känselkroppen" varm då .
 

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Hej

Jag vill tacka alla för de svar jag fått och speciellt från JAKTFALKEN. Jag gjorde som du skrev och ringde Lasse på Husvagnservice i Linköping. Det är så att ett kretskort i pannan som känner av värmen inte fungerar som det ska. Det är en lödning som har orsakat problemet för fler än för mig. Kretskortet kostar endast några hundralappar och jobbet går fort i och med att jag inte har dubbelgolv. Dubbelgolv gör det svårare att komma åt sa han. Ökar jag termostaten så ska också fläkten öka. Men som sagt. Vi tackar er alla för ert engagemang.

MVH
P-A och Carina
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Kan det vara så att även jag då har samma fel ?? Om du gör monteringen skulle du vilja ta med kameran ut då och föreviga detta med några bilder ?
Vad heter din panna ? Är det en 6002EH ?

Jag bifogar en PDF om du kan se vilket kort det är eller är det nummer 45 ?
 

Bilagor

  • truma_c_6002EH.pdf
    99,2 KB · Visningar: 206

P-A och Carina

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
7159
Medlemskap
2024
Sv: Truma problem

Hej

Det är en C6002EH. Eftersom jag har garanti så gör jag ingenting själv i nuläget. Varför jag frågar om pannan är för att jag inte har någon erfarenhet av denna panna. Jag hade tidigare en husvagn med trumapanna, vilken jag kunde ställa fläkthastigeten själv. Det är därför jag har misstänkt att något är fel eftersom det fungerade utmärkt i husvagnen med bra värme även vintertid. Denna panna ska öka fläkten genom att öka termostaten efter vad Lasse sa på Husvagnservice i Linköping. Jag ville bara försäkra mig om felet innan jag åker till verkstan som ska laga den på garantin. Kanske säger de att den är som den ska, men då kan jag hänvisa till husvagnservice i Linköping. Det är samma firma som ska laga den som jag köpt den. Som ni förstår så är jag lite misstänksam mot denna firma efter andras erfarenheter.
Jag åter kommer om detta då allt är klart.

MVH
P-A
 
Toppen