• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma luktar bränd plast

TureChausson

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
30289
Medlemskap
2025
Hej!

Ny här och ny på husbil!

Vi köpte en 2002 Chausson med Truma panna för vatten och kupe luft..
Det luktar då bränd plast när vi kör och då vi stod på hård yta ser man den släpper vatten som antagligen är för den blir för varm?

Nåt man kan kolla på själv eller lämnar man in den?

Vi har även ett Electrolux kyl/frys AES som bara bli kallt i frysen och inte går på gasol.. men den får vi nog lämna in för..
 

Bilagor

  • 20200810_174956.jpg
    20200810_174956.jpg
    534,4 KB · Visningar: 45
Hej ,den lite sötaktiga brända lukten är helt normal däremot ska det inte droppa vatten ,kanske inte frostvakten sluter tätt. Kylen får du läsa om i forumet
 
Hej vi har haft en chausson w95 den luktade också bränd plast gasolverkstan konstaterade att brännare satt så nära golvet så det var ett bränmärke under pannan la dit en eldfast skiva under fick till följd att toppen på pannan fick bytas till enmed plan topp vår panna var typ 4002 fins en tråd om detta truma 6002
 
Vår luktade en gång riktigt illa bränd plastlukt. Den gången körde vi varmvatten utan att det var vatten i boilern. Fyllde (genom att öppna en kran för varmvatten, fräser lite tills den är fylld) vatten i den och sen var det slut på den lukten :)
 
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..


20201220_121941.jpg
 
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..
Det är nog i sjölva säkringshållaren som du har en glappkontakt, eller att någonting har dragit drygt 20 ampere, då blir säkringen varm utan att gå sönder. Men glappkontakt är nog det troligaste.
 
Fick provkört i helgen . jag tyckte lukten avtog medans sambon sa den var kvar ;)
Däremot ser säkringshållaren ut såhär.. Vi har ju inte haft den så länge och bara kortare resor.. batteriet håller inte så länge, det verkar okej men verkar som vi har spänningsfall till säkringsdosan..
Så det behöver nog ses över..

Antar det är en annan del av forumet men vad har ni för extravärme under vintern? om man vill ha nån plusgrad och den står ute.. Vid förvaring då..


Visa bilaga 203831
Det ser ut som det har varit en 30A säkring där det är bränt. En grön plastbit är kvar.
Det är 20A märkt för den säkringen. Elen kan vara delvis ombyggd.
 
Nu har vi testat en kort tur.. Det luktade inte denna gången..

Men däremot verkar rumsgivaren sitta tokigt.. vakna på natten att fläkten går på hög hastighet och jättevarmt..
Alla kablar går in bakom kylskåpet och där är det som kallast nu. Får följa kablar när det är lite varmare..

I förvaringsutrymmet under sängen blev supervarmt! borde sätta en ventil med fläkt så man kunde ta tillvara den värmen..
 
Jag har också luktproblem.
När jag startar Truman (6000) så går den ju igång med full fart och det luktar bränd plast. När den sen går ner på lugnare fart avtar lukten. När den går på ren "underhållsvärme" så blir det ingen lukt. Jag har läst på tyska forum att Truma har bytt ut dessa "lukt-värmare" om det är under garantitiden. Men, vad det är för fel, har dom ej meddelat. Jag har kopplat loss slangarna och luktat och det kommer från värmaren. Alltså ingen lukt från slangarna. Jag har kör värmaren med OZON för att försöka få bort lukten, men det hjälpte ej.
Någon som vet?
 
Hu
Jag har också luktproblem.
När jag startar Truman (6000) så går den ju igång med full fart och det luktar bränd plast. När den sen går ner på lugnare fart avtar lukten. När den går på ren "underhållsvärme" så blir det ingen lukt. Jag har läst på tyska forum att Truma har bytt ut dessa "lukt-värmare" om det är under garantitiden. Men, vad det är för fel, har dom ej meddelat. Jag har kopplat loss slangarna och luktat och det kommer från värmaren. Alltså ingen lukt från slangarna. Jag har kör värmaren med OZON för att försöka få bort lukten, men det hjälpte ej.
Någon som vet?
Hur har det gått, har samma problem.
 
Nån som har koll på om alla såna här pannor har en tempgivare? för termostat.. Vi har bara använt bilen en gång i vinter.. då rusade pannan halva natten.. det kände som givaren sitter kallt..
Såg i manualen att det kan finnas men kan inte följa alla kablar riktigt..
 
Tillbaka
Toppen