• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma kamin?

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Kaminen har ju två lägen på fläkten,direkt eller automat,jag kan inte se att det är annorlunda om jag kör fläkten på automat eller inte,kan bara ställa fläkthastigheten med att vrida på ratten.
En hymer 90a.Hur ska detta fungera egentligen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du ställer knappen till vänster (Manuell) så styr du fläktens hastighet själv. Om du ställer den till höger (Automat) styrs fläkthastigheten av temperaturen i pannan, och maxhastigeten blir den som du ställer in med vredet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men vad i pannan styr hastigheten,ställer jag in den på 3,så går den på 3 osv,vad i pannan styr fläkten.

Det stämmer inte om allt är som det skall i pannan/fläkten. Om du ställer fläktreglaget (knappen) på Automat och samtidigt startar pannan kommer fläkten att öka hastigheten allteftersom pannan och därigenom temperaturen på utblåsningsluften ökar. Maxvarvtalet bestämmer du då med vredet. Givaren sitter i fläkten tillsammans med en del elektronik. Sedan finns det en slags temperaturstyrning som känner av lufttemperaturen på luften som kommer in i pannan och reglerar gaslågan efter det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok,ska testa igen,du menar alltså att tempen i kamin ska minska när det blir varmt i bilen.

Du måste ju ha en lämplig grundinställning på gasvredet, vid 0grader ute kanske 3 på skalan, fläktknappen på A (Auto) och fläktvredet på t.ex. 3-3,5, då hörs knappt fläkten även när pannan blivit varm. Om du bara vill ha upp värmen snabbt kan du ju börja med gasvredet på 7-8 och fläkten manuellt inställd på något liknande, då tar det inte många minuter innan det är varmt, och du kan gå ned till de inställningar jag nämnde tidigare. F.ö. om du inte har gjort det redan, ta av frontplåten på pannan, dammsug ordenligt, ta en liten borste och rengör fläkthjulets vingar så blir fläkten mycket effektivare och tystare, detta bör göras minst en gång varje år. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Min bil är ju -89 och den värmaren ser inte likadan ut, fläkten sitter på baksidan i garderoben och suger luften genom pannan, där samlas mycket damm på fläkthjulens vingar. Inte helt lätt att göra ren men kåpan framtill behövs inte tas bort. man måste dubbelvikt in bakom ta bort kablarna fota först!
Ta bort slangen och lossa skuvarna ska gå att låta dom sitta kvar och vrida lite och baxa ut fläkten.
Motorn har kapslade lager och vanliga kol så det går inte att smörja har man tillgång till tryckluft går det bra att blåsa rent, annars kanske en dammsugare fungerar, själv fick jag sitta minst en timme med pincett.
När jag kollade motorn på ebay kostade den runt 1200kr men den är säkert dyrare nu så väldigt gammal teknik, liksom hela värmaren.
Glöm inte byta batterier försiktigt med de tunna trådarna, hållaren verkar gjord för gamla typen batterier där pluspolen sticker ut en bit se om du kan hitta såna annars är det gränsfall att det blir kontakt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fläkten sitter bakom pannan i alla de här pannorna som heter S 3000, S5000, S3002, S5002 o.s.v. möjligen finns det andra varianter också, och det är ganska enkelt att ta bort fronten och komma åt att rengöra fläkthjulet därifrån, istället för att montera bort fläkten på baksidan. Däremot är det säkert inte fel att dammsuga därbakom ändå, det hinner ju samla sig en del damm på bortåt 30 år! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Om man inte behöver så mycket värme kör jag den som punktvärme problemet då är att blir det kallt på natten så blir det lite för varmt på värmaren, jag har skaffat en usb fläkt som jag kör via laddare i ett uttag låter knappt något och lär sprida värmen bra.
Fronten har jag haft loss ett antal ggr och dammsugit men kan inte se hur jag ska komma åt turbinfläkten från det hållet. Är livrädd att skada något som är svårlagat och dyra delar är det. Blir ju så med monopol.
 
Toppen