• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma iNet box?

• Startad av Startad av F.d. 58788
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58788

Guest
Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av kombinationen Truma iNet box med intern antenn monterad i bil med plåt invändigt (ex. plåtis, Carthago mfl.)

Då GSM-signalen skall utanför plåtskalet funderar jag på signalstyrkan påverkas?

Kort och gott upplever ni dålig täckning eller funkar det med intern antenn.

All min tidigare erfarenhet av Ra-kommunikation säger mig att man här nog bör montera extern antenn. Men kan man undvika ett hål till i taket är ju det bara bra.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas

Trumas iNet-box använder "2G" (GSM), inget annat. Detta betyder t.ex. att SIM-kort från "3" inte funkar.
Täckningen beror på operatör, var bilen befinner sig m.m.
Eftersom nya telefoner nästan alltid använder 3G / 4G kan man inte jämföra med täckningen för dem.

"För att sända eller motta SMS måste Truma iNet Box anslutas till ett 2G-mobilnät (GSM). Kontakta din mobiltelefonoperatör och ta reda på om en GSM-anslutning är tillgänglig med ditt mini-SIM-kort. Finns ingen GSM-anslutning kan Truma iNet Box endast användas via Bluetooth."

https://www.truma.com/web/downloadcenter/files/truma-inet-box-operating-se.pdf
(sid 2)

Trumas iNet-box använder "2G" (GSM), inget annat. Detta betyder t.ex. att SIM-kort från "3" inte funkar.

Tack, det var nyttig info.

Täckningen beror på operatör, var bilen befinner sig m.m.
Eftersom nya telefoner nästan alltid använder 3G / 4G kan man inte jämföra med täckningen för dem.

Kommunikation över 2G påverkas även den negativt av att sändaren/mottagaren befinner isg i ett plåtskal (Faradays bur).

När moderna telefoner helt tappar kontakten slutar även 2G att funka så i dessa fall kan man likställa förutsättningarna även för utr. som sänder/tar emot över 2G-nätet.

Kan vi inte bara konstatera att det inte är någon uppkopplingsproblematik utan att det fungerar?

Tillbaka
Toppen