• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma - golvvärme ??

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej igen alla, har ännu inte fallit framstupa för någon lite större husbil än den märkliga plåtis jag hade förra sommaren
(scandimobil med bara webasto-värme vid fricamping)
Nu börjar priserna falla och man bör väl passa på innan alla mindre önskade och osålda objekt ställs in i förvar.
Hittat en rätt intressant Hobby Fiat 2.8 -2002 med en Truma C3402 värmare. Men samtidigt hävdas den ha golvvärme.
Säljaren eller iaf dennes kollega som svarade, visste inte hur golvvärmen erhöll sin energiförsörjning.
Det är 20 mils bilresa bara för att ta en titt. Ska iah vänta tills den ev besiktats som också var lite oklart.
Truman ger ju inte varmvatten till radiatorer som gamla hederliga (föredragna) Alde. Kan det handla bara om vamluftsutsläpp utefter golvet?
Det skulle ju kunna vara eldrivet golv men det är ju ointressant vid fricamping.
Har en bild på en manöverpanel som för mig inte verkar säga något om det här.
Kanske någon med en äldre Hobby vet vad det handlar om?
kontr panel hobby.png
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag har en förlust på cirka 60 W/K i min VW Multivan. Vid fryspunkten ute innebär det 1200 W. Det innebär som resoneras om ovan att det är helt orimligt med batteri. Ett 500 Ah 13 V batteri ger 6,5 kWh och det behövs 12 kWh på tio timmar. Min är inte extra isolerad men inte så stor heller.
Ja ni har rätt i det här. Intressant siffra du har. Det bästa jag haft i en sån liten bil som motsv Citron Jumpy, var en liten vedkamin i en Cheva astro med lite förhöjt tak. Många år sen. Med skorsten och allt. Saknar dock inte den bilen då den var väldigt dyr att köra och okontrollerbar i halka om man inte hade dubbat för isracing.Av ca 50 bilar den enda som brann. Det gav för mycket värme.
Inte kaminen utan generatorn.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har av ren slump en nyare Hobby med Truma. Ett antal välplacerade varmluftsutsläpp längs golvet. Vi har haft Alde i flera fordon tidigare men det här fungerar förvånansvärt bra. Golven är i princip lika varma som de var i vår senaste Knaus, eller tidigare LMC, med vattenburen golvvärme. Idag föredrar jag Truma före Alde. Värmeanläggningen är nästan 50 kg lättare än motsvarande Alde. Du får aldrig invändiga läckage, du slipper ha koll på glykolinblandning med inplanerade byten, inga luftningar, inga knäppande radiatorer och du behöver inte oroa dig för nivån i systemet. Hobby är inte ett premiummärke, men jag anser att det är väldigt mycket husbil för pengarna.
Så har jag idag hittat en annons på Blocket som verkade lovande.
Det står Alde värmesystem, men också "Truma solcell" ..
Hittade en likadan som dock ska ha Truma blåsare.
Har frågat via Blocket om det verkligen är vattenburet system.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så har jag idag hittat en annons på Blocket som verkade lovande.
Det står Alde värmesystem, men också "Truma solcell" ..
Hittade en likadan som dock ska ha Truma blåsare.
Har frågat via Blocket om det verkligen är vattenburet system.
Det kan mycket väl stämma att den har Alde vattenburen värm och Truma solceller. Förutom sina "blåsvärmare" är Truma också stora på solceller och AC. De systemen är sällan integrerade med varandra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är väl lite enkelheten med batteri + element som lockar, är det inte stökigt att installera en gasolanläggning från scratch?
Pengar är vist inga problem och litiumbatteri två stycken 100 AH verkar vara "kul att ha" och kan användas till annat skoj ...
Jag för min del skulle inte vilja ha sånt i en bil jag ska sova i. Missar man nåt kan det ju smälla.. eller brinna.
Det behöver inte vara särskilt stökigt med en enkel Truma VarioHeat värmare. Men rädslan för gasol styrs till stor del av okunnighet. Sedan är inte de lithiumbatterier som används i husbilar explosiva. Det är inte Li-ion teknik, som är den som visat sig kunna bli explosiva under vissa extrema omständigheter och som finns i ex elcyklar, mobiltelefoner och småelektronik. Tekniken i våra husbils lithiumbatterier är LiFePo4. De är inte lika energitäta och definitivt inte "farligare" än ett vanligt bly/syra batteri. Googla gärna.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl stämma att den har Alde vattenburen värm och Truma solceller. Förutom sina "blåsvärmare" är Truma också stora på solceller och AC. De systemen är sällan integrerade med varandra.
Jag tvivlar, sökte förgäves efter Truma solceller.
Bard ai svarar "nej det finns inte".
Och så kollade jag på 4 - 5 husbilar av samma årsmodell och i närheten, samma typmodell, och bara Truma
luftblås på alla. Men klart det kan ha funnits specialbyggen, får väl se vad svaret blir från annonsören.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tvivlar, sökte förgäves efter Truma solceller.
Bard ai svarar "nej det finns inte".
Och så kollade jag på 4 - 5 husbilar av samma årsmodell och i närheten, samma typmodell, och bara Truma
luftblås på alla. Men klart det kan ha funnits specialbyggen, får väl se vad svaret blir från annonsören.
Jag hade Truma solceller och dito regulator på vår förra. Sök på Truma solpanel, så får du flera träff. Sen har många fabrikat erbjudit Alde som extrautrustning vid nyproduktion.
 
Toppen