• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma - golvvärme ??

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej igen alla, har ännu inte fallit framstupa för någon lite större husbil än den märkliga plåtis jag hade förra sommaren
(scandimobil med bara webasto-värme vid fricamping)
Nu börjar priserna falla och man bör väl passa på innan alla mindre önskade och osålda objekt ställs in i förvar.
Hittat en rätt intressant Hobby Fiat 2.8 -2002 med en Truma C3402 värmare. Men samtidigt hävdas den ha golvvärme.
Säljaren eller iaf dennes kollega som svarade, visste inte hur golvvärmen erhöll sin energiförsörjning.
Det är 20 mils bilresa bara för att ta en titt. Ska iah vänta tills den ev besiktats som också var lite oklart.
Truman ger ju inte varmvatten till radiatorer som gamla hederliga (föredragna) Alde. Kan det handla bara om vamluftsutsläpp utefter golvet?
Det skulle ju kunna vara eldrivet golv men det är ju ointressant vid fricamping.
Har en bild på en manöverpanel som för mig inte verkar säga något om det här.
Kanske någon med en äldre Hobby vet vad det handlar om?
kontr panel hobby.png
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har av ren slump en nyare Hobby med Truma. Ett antal välplacerade varmluftsutsläpp längs golvet. Vi har haft Alde i flera fordon tidigare men det här fungerar förvånansvärt bra. Golven är i princip lika varma som de var i vår senaste Knaus, eller tidigare LMC, med vattenburen golvvärme. Idag föredrar jag Truma före Alde. Värmeanläggningen är nästan 50 kg lättare än motsvarande Alde. Du får aldrig invändiga läckage, du slipper ha koll på glykolinblandning med inplanerade byten, inga luftningar, inga knäppande radiatorer och du behöver inte oroa dig för nivån i systemet. Hobby är inte ett premiummärke, men jag anser att det är väldigt mycket husbil för pengarna.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tack. Då är det så med "golvvärmen" som jag misstänkte, dvs inte eldriven och förstås inte med varmvatten.
Bilen ska mest stå som "gäststuga" hos min gamla mor (jag har inte egen plats för den heller, 7 meter lång och 2,3 meter bred)
och jag ska bo i den mycket då hon är 91 år gammal och behöver mycket hjälp.
(Lite speciellt, hon har en liten villa, men hemtjänsten och mor ska ha köket mm för sig själva och jag vill ha något eget där)
I det läget vill jag inte ha gasdriven värme, utan kan ju vara el-inkopplad.
Så jag får nog leta vidare. Ingen lust att montera in el-element.
Visserligen kan även elen bli väldigt dyr igen men jag har varit på hugget och fyllt hennes oljetank till rätt pris och kopplar över till
olja med timpris när priset rusar upp)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tack. Då är det så med "golvvärmen" som jag misstänkte, dvs inte eldriven och förstås inte med varmvatten.
Bilen ska mest stå som "gäststuga" hos min gamla mor (jag har inte egen plats för den heller, 7 meter lång och 2,3 meter bred)
och jag ska bo i den mycket då hon är 91 år gammal och behöver mycket hjälp.
(Lite speciellt, hon har en liten villa, men hemtjänsten och mor ska ha köket mm för sig själva och jag vill ha något eget där)
I det läget vill jag inte ha gasdriven värme, utan kan ju vara el-inkopplad.
Så jag får nog leta vidare. Ingen lust att montera in el-element.
Visserligen kan även elen bli väldigt dyr igen men jag har varit på hugget och fyllt hennes oljetank till rätt pris och kopplar över till
olja med timpris när priset rusar upp)
Jag har också haft flera äldre Truma-anläggningar genom åren, alla med elpatron. De flesta Trumaanläggningar kan köras med flera alternativ på el.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
I min gamla Hymer har jag original 3st Truma-pannor, varav en Aquatherm den förser hela bilen med vattenburen värme, den kan köras på gasol, el, eller båda samtidigt.
Men Truma hade även andra lösningar på vattenburen golvvärme.

Ok då får jag titta efter gamla Hymer. Jag tror jag sett att de också hade Aldepanna. Det sitter väl i från förr en tro att Alde ska vara lite bättre eftersom jag hade detta i några hembyggen (MB 508 och VWLT31) mellan 1995 - 2005.
Men när företag annonserar ut husbilar så sätts ofta ordet Alde in i rubriken om det är vad som sitter i fordonet, så det är kanske extra säljande? Många som känner som jag?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok då får jag titta efter gamla Hymer. Jag tror jag sett att de också hade Aldepanna. Det sitter väl i från förr att Alde ska vara lite bättre
eftersom jag hade detta i några hembyggen (MB 508 och VWLT31) mellan 1995 - 2005.
Installationen av värmesystemet är viktigare än vilket system du har. Jag har haft bra Alde system, jag har också haft mindre bra Alde system. Har nu ett riktigt bra Truma system! Kommer aldrig byta till Alde igen. Ett vattenburet system ställer större krav på underhåll än ett luftburet. Särskilt om fordonet inte används kontinuerligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du prioriterar vattenburen golvvärme så kolla noga hur det är byggt så det verkligen ligger i golvet, faktiskt inte så vanligt, annars kolla efter bil med dubbelgolv med uppvärmt mellanutrymme. "Elmatta" i golvet kräver alltid extern 230V så den kan man inte riktigt jämföra.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Installationen av värmesystemet är viktigare än vilket system du har. Jag har haft bra Alde system, jag har också haft mindre bra Alde system. Har nu ett riktigt bra Truma system! Kommer aldrig byta till Alde igen. Ett vattenburet system ställer större krav på underhåll än ett luftburet. Särskilt om fordonet inte används kontinuerligt.

Jag har också haft ett ganska dåligt Alde-system med det var i en hembyggd historia (breddad LT31:a) där flera av radiatorerna var väl dolda och "bort-isolerade" under kojer och annat. Jag jobbade då med att få ut varmluften, satte in fläktar under kojerna som blåste ut en del av värmen till mittgången. I fabriksbyggen måste man ju förutsätta att anläggningen är riktigt gjord, eller?
Se här mitt provisorium (20 år sen) vid pilarna hade jag monterat datorfläktar...
Datorfläktar.JPG
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Ifall du prioriterar vattenburen golvvärme så kolla noga hur det är byggt så det verkligen ligger i golvet, faktiskt inte så vanligt, annars kolla efter bil med dubbelgolv med uppvärmt mellanutrymme. "Elmatta" i golvet kräver alltid extern 230V så den kan man inte riktigt jämföra.

Husbilen ska ju som sagt stå som "gäststuga" vintertid så det är klart att man har nätanslutning. då föredrar man ju elslingor i golvet.
Firman som sålde den Hobby jag var intresserad av skrev bara "golvvärme" och kunde sen inte förklara bättre.
Det visade sig tillslut vara varmluft utblås nere vid golvet. Lite dumt tycker jag. Den har Truma utan "elpatron", men som jag iofs heller inte vill ha pga mycket sämre än elpatron i vatten.
Firman erbjöd sig stå för den kostnaden, men jag avstod. Hellre då en bra Alde/elpatron-anläggning än dessa glödspiraler som gör luften torr och sämre värmeöverföring, antar att det blir väldigt varmp på en punkt - omkring "elpatronen" som borde heta något annat för att inte förväxla med vattensystem.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
I min gamla Hymer har jag original 3st Truma-pannor, varav en Aquatherm den förser hela bilen med vattenburen värme, den kan köras på gasol, el, eller båda samtidigt.
Men Truma hade även andra lösningar på vattenburen golvvärme.
Ja den (moderna) varianten av Truma verkar finemang. skulle väl kosta minst 100.000 kr att montera i en äldre husbil gissar jag plus stort jobb att anpassa om det öht går.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Husbilen ska ju som sagt stå som "gäststuga" vintertid så det är klart att man har nätanslutning. då föredrar man ju elslingor i golvet.
Firman som sålde den Hobby jag var intresserad av skrev bara "golvvärme" och kunde sen inte förklara bättre.
Det visade sig tillslut vara varmluft utblås nere vid golvet. Lite dumt tycker jag. Den har Truma utan "elpatron", men som jag iofs heller inte vill ha pga mycket sämre än elpatron i vatten.
Firman erbjöd sig stå för den kostnaden, men jag avstod. Hellre då en bra Alde/elpatron-anläggning än dessa glödspiraler som gör luften torr och sämre värmeöverföring, antar att det blir väldigt varmp på en punkt - omkring "elpatronen" som borde heta något annat för att inte förväxla med vattensystem.
Elpatron är elpatron oberoende av vad den värmer. Och det finns ingen glödspiral som träffar på luften.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej igen alla, har ännu inte fallit framstupa för någon lite större husbil än den märkliga plåtis jag hade förra sommaren
(scandimobil med bara webasto-värme vid fricamping)
Nu börjar priserna falla och man bör väl passa på innan alla mindre önskade och osålda objekt ställs in i förvar.
Hittat en rätt intressant Hobby Fiat 2.8 -2002 med en Truma C3402 värmare. Men samtidigt hävdas den ha golvvärme.
Säljaren eller iaf dennes kollega som svarade, visste inte hur golvvärmen erhöll sin energiförsörjning.
Det är 20 mils bilresa bara för att ta en titt. Ska iah vänta tills den ev besiktats som också var lite oklart.
Truman ger ju inte varmvatten till radiatorer som gamla hederliga (föredragna) Alde. Kan det handla bara om vamluftsutsläpp utefter golvet?
Det skulle ju kunna vara eldrivet golv men det är ju ointressant vid fricamping.
Har en bild på en manöverpanel som för mig inte verkar säga något om det här.
Kanske någon med en äldre Hobby vet vad det handlar om?
Visa bilaga 230257

Smyger in en extra fråga, jag tror att några här i tråden har synpunkter på den också.
En granne ställde frågan till mig men jag är osäker.
Han har en Citron Jumpy som han nu isolerat och ska göra en liten campingbil av den och vill ut redan i vinter.
Han vill inte ha gas och inte intresserad av min gamla båtvärmare (fotogen) och det handlar bara om fricamping
och i Sverige.
Någon bränslevärmare finns inte heller i hans bil.
Kinavärmare (diesel) vill han inte ha...
Frågan är, kan man tänka sig uppvärmning över natten med bara ett litiumbatteri och ett 12 volts värmeelement?
Det är ju ett litet utrymme, korta modellen och välisolerad med 3-4 cm frigolit runt om. Inget fönster men ska sätta
takventil och en nere på en sida.
Laddning skulle då ske via körning och ibland med laddare på landström.
Solceller denna årstid och på vintern antar jag går bort.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Smyger in en extra fråga, jag tror att några här i tråden har synpunkter på den också.
En granne ställde frågan till mig men jag är osäker.
Han har en Citron Jumpy som han nu isolerat och ska göra en liten campingbil av den och vill ut redan i vinter.
Han vill inte ha gas och inte intresserad av min gamla båtvärmare (fotogen) och det handlar bara om fricamping
och i Sverige.
Någon bränslevärmare finns inte heller i hans bil.
Kinavärmare (diesel) vill han inte ha...
Frågan är, kan man tänka sig uppvärmning över natten med bara ett litiumbatteri och ett 12 volts värmeelement?
Det är ju ett litet utrymme, korta modellen och välisolerad med 3-4 cm frigolit runt om. Inget fönster men ska sätta
takventil och en nere på en sida.
Laddning skulle då ske via körning och ibland med laddare på landström.
Solceller denna årstid och på vintern antar jag går bort.
Nej, det funkar inte. Ska han ha värme behöver han i vart fall kunna få ut 200 - 300 Watt ur ett element. Det innebär att ett 12 V batteri ska belastas med 20-25 Ampere. Dvs max 3 timmar på ett 100 Ah LiFePo4 batteri. Förstår inte avogheten mot gasol i en sådan bil. Har haft en sådan i en mindre Chevy Camper Van för många år sedan. Funkade perfekt!
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Jag har en förlust på cirka 60 W/K i min VW Multivan. Vid fryspunkten ute innebär det 1200 W. Det innebär som resoneras om ovan att det är helt orimligt med batteri. Ett 500 Ah 13 V batteri ger 6,5 kWh och det behövs 12 kWh på tio timmar. Min är inte extra isolerad men inte så stor heller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, det funkar inte. Ska han ha värme behöver han i vart fall kunna få ut 200 - 300 Watt ur ett element. Det innebär att ett 12 V batteri ska belastas med 20-25 Ampere. Dvs max 3 timmar på ett 100 Ah LiFePo4 batteri. Förstår inte avogheten mot gasol i en sådan bil. Har haft en sådan i en mindre Chevy Camper Van för många år sedan. Funkade perfekt!

Om bilen har dieselmotor tycker jag nog att en liten 2Kw dieselvärmare är det bästa valet.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Nej, det funkar inte. Ska han ha värme behöver han i vart fall kunna få ut 200 - 300 Watt ur ett element. Det innebär att ett 12 V batteri ska belastas med 20-25 Ampere. Dvs max 3 timmar på ett 100 Ah LiFePo4 batteri. Förstår inte avogheten mot gasol i en sådan bil. Har haft en sådan i en mindre Chevy Camper Van för många år sedan. Funkade perfekt!
Det är väl lite enkelheten med batteri + element som lockar, är det inte stökigt att installera en gasolanläggning från scratch?
Pengar är vist inga problem och litiumbatteri två stycken 100 AH verkar vara "kul att ha" och kan användas till annat skoj ...
Jag för min del skulle inte vilja ha sånt i en bil jag ska sova i. Missar man nåt kan det ju smälla.. eller brinna.
 
Toppen