• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma fråga

F

F.d. 2692

Guest
Har kört med lite värme för första gången för att testa lite. Ställde vredet på läge 4. Det blev fort varmt och en behaglig värme och knappast något ljud från fläkten. Problemet var att det blev även varmvatten och det var rejält varmt, säkert över 60°. Om jag fattar symbolerna rätt borde det inte vara:

1. Varmvatten 40°, ingen värme
2. Varmvatten 60°, ingen värme
3. Avslagen
4. Värme, utan varmvatten
5. Värme, med 60° varmvatten

Hur ska det funka, någon som vet?
(Ursäkta Hundvakten att jag lånade din bild)

Janne
 

Bilagor

  • Truma_vred.jpg
    Truma_vred.jpg
    10,7 KB · Visningar: 686
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Truma fråga

Gunnar, du är verkligen hjälpsam. Antingen beror det på att klockan är för mycket eller så har jag fått hjärnsläpp. Fattar fortfarande inte skillnaden, jag får ju varmvatten på båda lägen. Vad menar dom med "utan krav", är det att jag inte kan kräva varmvatten var gång jag öppnar kranen eller?? Kan det vara så att "utan krav" gäller temperaturen, så vattnet kan i princip hålla vilken temperatur som helst på detta läge. Jag får nog gå och lägga mig och se om jag fattar bättre imorgon. Tack än en gång för din hjälpsamhet.

Novisen Janne
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Truma fråga

Hej


Uten krav på Varmvatten kan Vattnet hålla vilken temp
som helst der virker vattnets termostat ikke da er det Rumtermostat der
allene styre

Erik 543:wink:
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Truma fråga

Hade också lite svårt med panelen i början!
Lågan=enbart värme. (önskad värme ställer man in genom att vrida på ratten. Ratten påverkar inte vattentemperaturen överhuvudtaget)
Låga+vågor m siffra=både värme o vatten. (siffran anger önskad vattentemperatur)
Grön lysande lampa=värme och/eller vatten på.
Röd lysande lampa=driftstörning. (gasolen avstäng? Slut?)
Orange lysande lampa= Visar vilken av gasoltuberna A eller B, sm är igång.)
Tycker numera att panelen är lättöverskådlig och bra! Lycka till! :)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Truma fråga

Börjar fatta lite nu, men vad styr då temperaturen på läget "m". Kan det bli hur varmt som helst, kanske t.o.m. koka. Logiskt skulle jag vilja att i detta läge skulle vattnet bli 40°. Så mina vänner, vilket läge rekommenderas och i så fall i vilken vädersituation.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Truma fråga

I och med att man har vatten i beredaren/pannan "spiller" det över värme till vattnet. Däremot är inte varmvattenberedarens egen värmare inkopplad i detta läge. Man kommer aldrig ifrån detta faktum utan får låtsas som om man får varmvattnet som bonus!

Hälsn.
Evert
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Truma fråga

På läget "m" har du bara värmen på ... ingen uppvärmning på vattnet! ;-) Luften kokar inte! ;-)
Vill du endast värma vattnet, antingen 40 eller 60 grader ska du välja l.
Det är nog enklare än du tror!
Kan det vara ngt som är felkopplat? :wub:
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Truma fråga

Så länge det finns vatten i varmvattenberedaren blir vattnet varmt eftersom beredaren ligger som en mantel runt brännaren. Inställd på "Värme utan krav på varmvatten" värms pannan upp enbart så mycket som krävs för att hålla rätt rumstemperatur och temperaturen på vattnet blir därefter.

Tidigare pannor hade inte den finessen utan pannan/vattnet värmdes alltid upp till 60°C och sedan reglerade rumstermostaten inblåsningsfläkten.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Truma fråga

Då har man lärt sig något igen tack vare denna underbara klubb. Dock tyckte jag att vattnet var hiskligt varmt i läge "m", men ska mäta temperaturen nästa gång.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Truma fråga

Hej, du får låna hur många bilder som helst. Detta var intressant - jag trodde oxå att läge näst längst ned inte gav varmvatten alls - men man lär visst lära så länge man har lever.

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen