• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma fläktproblem , blåste dåligt (hittade inte tidigare inlägg)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det var för ett tag sedan som det skrevs om någon som hade en husbil av liknande årsmodell som jag har (1990) och problemet var att fläkten bara gick på "tomgång"/lågeffekt oavsett hur brytaren stod eller hur jag vred på potentiometern/ hastighetsvredet.

Jag bytte då en komponent i styrpanelen och det är den lilla grejen med 3 ben på bilden .

Jag lovade att jag skulle pilla isär min panel och fota denna delen så att det inte blev en dyrbar reparation för den person som hade samma problem .

Visa bilaga 6935
 
Senast ändrad:
G

Göran T625

Guest
Sv: Truma fläktproblem , blåste dåligt (hittade inte tidigare inlägg)

Av bilden kan man inte avgöra vad som döljer sig i den tre-armade komponenten.....en transistor.......eller en tyristor.....eller.....Lossa muttern och läs vad som står på komponenten. Beställ en likadan hos ELFA eller (billigare) hos BHIAB i Nyköping.

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma fläktproblem , blåste dåligt (hittade inte tidigare inlägg)

Det står BD 675 på den men det kan ju hända att det är en annan typ på nyare bilar , jag har ju en från 1990 .
Klickar man på bilden samt förstorar den så ser man detta .

Min är ju hel nu men det var ju någon mera som hade samma fel och jag hittar ju inte detta inlägget nu .
 
Toppen