• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Truma DuoC

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Har en indikator i bilen som visar vilken flaska som är i drift och lyser rött när gasen är slut. Nu lyser det rött men ingen av flaskorna är tomma. Någon kunnig på detta välfärdsproblem? Jag kan ju bara slå av skiten och låta kylen larma när det är dags att byta tub.
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Har en indikator i bilen som visar vilken flaska som är i drift och lyser rött när gasen är slut. Nu lyser det rött men ingen av flaskorna är tomma. Någon kunnig på detta välfärdsproblem? Jag kan ju bara slå av skiten och låta kylen larma när det är dags att byta tub.
Har du gas kan det vara slangbrottsventilen till den ena flaskan som löst ut kolla dom
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Då kan det vara sladden som sitter på DunC kolla på den
Har varit inne på det spåret, skall lossa på den och återansluta.
Viken temperatur är det där du är? Har du köpt gas utomlands?
står i södra Spanien och köper gas där, har testat att ställa i vinterläge, ingen skillnad, har iofs varit borta från bilen en vecka men grannarna rapporterar inga låga nattemperaturer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har varit inne på det spåret, skall lossa på den och återansluta.

står i södra Spanien och köper gas där, har testat att ställa i vinterläge, ingen skillnad, har iofs varit borta från bilen en vecka men grannarna rapporterar inga låga nattemperaturer

Skulle ändå tro att du har fått Butangas, och att temperaturen har kommit tillräckligt lågt för att den inte skall förgasas ordentligt.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Skulle ändå tro att du har fått Butangas, och att temperaturen har kommit tillräckligt lågt för att den inte skall förgasas ordentligt.
Ja det ligger i farans riktning men lustigt att allt fungerar
Växla på DuoC fram & likvaka några gånger den har kanske hängts sej
spännande förslag skall dricka ur och gå ut meddetsamma
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det ligger i farans riktning men lustigt att allt fungerar

spännande förslag skall dricka ur och gå ut meddetsamma

Har du möjligen gastank, eller tankflaska? Och har tankat LPG? Den är ju blandad Butan/Propan och i sådant fall förgasas Propanen först,
och merparten av Butanen blir kvar när det blir kallare.
 
Senast ändrad:

Silverfox

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2024
Jag hade liknande problem med min duocontrol.
Med den skillnaden att min aldrig växlade till rött när det byttes flaska.
Lyste grön hela tiden.
Flaskbytet fungerade felfritt ändå. Det var bara indikeringen som felade.
Tydligen ett känt problem på den generationens ”duo control”. Min var från 2017.
Fick min utbytt på garantin.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Har du möjligen gastank, eller tankflaska? Och har tankat LPG? Den är ju blandad Butan/Propan och i sådant fall förgasas Propanen först,
och merparten av Butanen blir kvar när det blir kallare.
Har spanska flaskor och all funkar utom indikeringen
Jag hade liknande problem med min duocontrol.
Med den skillnaden att min aldrig växlade till rött när det byttes flaska.
Lyste grön hela tiden.
Flaskbytet fungerade felfritt ändå. Det var bara indikeringen som felade.
Tydligen ett känt problem på den generationens ”duo control”. Min var från 2017.
Fick min utbytt på garantin.
Tror jag kan lära mig leva utan den där mojen vaknar när kylen larmar. Duocontrolen byter inte flaska automatiskt så jag masar mig ut och slår om kranen bilen är från 2016 så den har väl gjort sitt liksom jag (52:a)
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Är det inte så att det indikerar rött när flaska nr 1 (den med grön indikering) är slut och flaska nr 2 automatiskt kopplats in? Jag har just installerat en duocontrol i min bil och så har jag uppfattat funktionen.

Ur manualen:
"Sjunker trycket i driftflaskan under 0,4 bar, kopplar DuoControl CS automatiskt om till den andra gasolflaskan för att ta ut gas. Statusindkeringen blir röd."

Och, ja, "Statusindikeringen" är felstavat i manualen... :)

Jag har förresten en filterkopp till varje inlopp till Duocontrolen. Om du också har det, kan det vara så att filtren satt igen för dig?
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Är det inte så att det indikerar rött när flaska nr 1 (den med grön indikering) är slut och flaska nr 2 automatiskt kopplats in? Jag har just installerat en duocontrol i min bil och så har jag uppfattat funktionen.

Ur manualen:
"Sjunker trycket i driftflaskan under 0,4 bar, kopplar DuoControl CS automatiskt om till den andra gasolflaskan för att ta ut gas. Statusindkeringen blir röd."

Och, ja, "Statusindikeringen" är felstavat i manualen... :)

Jag har förresten en filterkopp till varje inlopp till Duocontrolen. Om du också har det, kan det vara så att filtren satt igen för dig?
Det märkliga i mitt fall är att indikeringen säger slut gas men kylen brinner pannan värmer och jag kokar ägg Så problemet är inte jättestort bara irriterande.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jo, men röd indikering betyder väl bara att trycket är lågt i första flaskan och att Truman växlat till den andra flaskan? Den flaskan kan ju i sin tur vara full och därmed får du både kokta ägg och kall öl.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Jo, men röd indikering betyder väl bara att trycket är lågt i första flaskan och att Truman växlat till den andra flaskan? Den flaskan kan ju i sin tur vara full och därmed får du både kokta ägg och kall öl.
Hör vad du säger. När jag manuellt byter tub kvarstår den röda indikeringen, tänker jag fel här? Detta fenomen har uppstått nu tidigare år har det inte varit så. Kall öl o kokta ägg räcker långt men varför lyser lampan om allt är tillfylles?
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Hör vad du säger. När jag manuellt byter tub kvarstår den röda indikeringen, tänker jag fel här? Detta fenomen har uppstått nu tidigare år har det inte varit så. Kall öl o kokta ägg räcker långt men varför lyser lampan om allt är tillfylles?
Aha, ursäkta. Uppfattade inte att du bytt flaska, endast att det fanns gas kvar i båda.
Jag körde slut på min flaska nr 1 förra helgen och indikeringen slog om till rött. Men, jag har ännu inte bytt den tomma till en ny så jag vet inte om min Truma då går tillbaka till grönt. Ska bli intressant att se.
 
Toppen