• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Truma Combi, värme fungerar inte på el

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
Har en Burstner Nexxo T728, Värmen fungerar perfekt vid användning av gasol, värmer o fläkt går. Men vid el-drift så värmer pannan men fläkten startar inte, antar att det är samma fläkt som används vid både el eller gas. Va kan vara fel?
 

Bilagor

  • 20210901_132400.jpg
    20210901_132400.jpg
    1,6 MB · Visningar: 57

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en Burstner Nexxo T728, Värmen fungerar perfekt vid användning av gasol, värmer o fläkt går. Men vid el-drift så värmer pannan men fläkten startar inte, antar att det är samma fläkt som används vid både el eller gas. Va kan vara fel?

Är du säker på att den inte startar, vid eldrift går den normalt mycket långsamt, den styrs av värmeeffekten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Upplever precis samma sak. Men om du ändrar övre reglaget så det står på 60 grader.
Blir det inte fart på värmen då? Så är det i alla fall för oss i vår bil. (Adria Coral 2009).
Det läget är för prioriterat varmvatten, märkligt att den påverkar fläkthastigheten.

Annars tänker jag att det tar längre tid att värma pannan med den lilla elpatron, och då kommer det att ta tid innan fläkten varvar upp, sen måste det även vara ett värmebehov via termostaten termostatvärdet man begär.
 
Senast ändrad:

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Det läget är för prioriterat varmvatten, märkligt att den påverkar fläkthastigheten.

Annars tänker jag att det tar längre tid att värma pannan med den lilla elpatron, och då kommer det att ta tid innan fläkten varvar upp, sen måste det även vara ett värmebehandling via termostaten termostatvärdet man begär.
Tror du är på rätt spår Peter. Det är ju lägre effekt i just det läget (900W) mot för läge 60 gr (1800W).
Så jag gissar på att jag aldrig orkat vänta på att något ska hända...
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Tror jag måste ändra mitt svar så det står på översta läget om du vill köra på endast EL.
Kör jag på det näst nedersta läget för gas & el & 40gr lyser det rött efter ett tag & det blir ingen värme alls.
Kör jag på allra nedersta gas & el & 60gr funkar det med bara el konstigt nog...
 
F

Fd.47585

Guest
Hur länge har du haft på värmen utan att "det blir varmt"? På gasol blir det varmt väldigt fort (6000 watt) men på el (1800 watt) tar det längre tid att värma elementet men efter 5-10 minuter skall det bli varmt och fläkten skall blåsa på lite, dock inte varken värme eller fläktfart som med gasol.
 

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
På gasol blir det varmt efter 10min. Nu har jag kört värmen på el sedan i morse, kl 8. Truman blir lite varm, fläkten går väldigt långsamt, men det blir ingen värme i bilen. Ska i morgon på garantiåtgärder, då ska dom få kolla upp detta, Återkommer med info.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen