• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma combi startar ej

janne25

HBK Medlem
Kommun
Uttran
HBK-Nr
8171
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 1,3
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Värme
Jag har en LMC 08 med en truma combi som vägrar starta på gasol, går endast på gas. Den fungerade en vecka under påsken men vägrade starta sista kvällen. Säkringen på truman och säkringen på blocket är hela. Ström går fram och gasol finns. Det blinkar en felkod på truman och servicetekniker i Kristianstad kom fram till felkod 46. Manöverknappen lyser inte alls. Vad kan detta vara för fel? Pannan har använts väldigt lite. Vill gärna ha tips om hjälp i Stockholms trakten.
Janne

F

F.d. 55561

Guest
Hej... Det kan vara forbränningsfläkten till forsyningen av gasolen, om den inte har rett värvtal kan inte brännaren tänna.

F

F.d. 53012

Guest
andersgården skrev:
Hej... Det kan vara forbränningsfläkten till forsyningen av gasolen, om den inte har rett värvtal kan inte brännaren tänna.

Har en 08 med Truma 6 som var svårstartad för några år sedan och nämnde det till Alde och nytt kretskort byttes sen dess inga problem. Vid montering av Truma CP plus bytter kretskortet igen mot ett som kommunicerar med den nya manöverpanelen som är toppen, vilket är värt att byta till om det skulle vara kretskortet eftersom det kostar 2.000:- Problemet var för mig följande att den ställdes på start och den klickade igång men när den skall tända så stängde den ner. Starta pannan och räkna blinkningar t ex 3 2 1 t ex nämn dessa koder så vet dom vad det beror på gastillförsel kretskort eller ev. Secu Motion (säkerhetsventilen) Vet att någon hade ett felschema här på forumet. Om Ni köper CP Plus kostar den ca 3500 och då ingår ett nytt kretskort och då blir mellanskillnad inte så blodig plus montering som man gör själv som normalhändig, på en husvagsservice runt 1500-2000;- kan jag tänka.

F

F.d. 55623

Guest
Hej
Har en Truma 4 combi i min 2008 Knaus. Den kan vara lite lynnig. Startar, men när den fått upp tempen i bilen och slår av, har den haft problem att komma igång igen. Den signalerar att "förbränningsmotorn går för långsamt" (vilket nog är fel)
Läst flera inlägg. Gör såhär.
1. Har du säkerhetsventil på gasolen, kan den få för lågt gastryck, se till en extra gång att du trycker knapparna i rätt ordning vid gasflaskan
2. Ta av gallret framför fläkten å blås rent alla fläktvingar å se till att inget ligger emot.
3. När du tänder se till att termostaten står inställd så att den kallar på värme å låt den gå med full effekt tills du fått upp tempen i bilen.
4. Ställ i en bra temp, för oss 3,5 och låt bli att röra termostaten i onödan.
Hitttils har det funkat efter detta.

F

F.d. 8562

Guest
christer.croneld skrev:
Hej
Har en Truma 4 combi i min 2008 Knaus. Den kan vara lite lynnig. Startar, men när den fått upp tempen i bilen och slår av, har den haft problem att komma igång igen. Den signalerar att "förbränningsmotorn går för långsamt" (vilket nog är fel)
Läst flera inlägg. Gör såhär.
1. Har du säkerhetsventil på gasolen, kan den få för lågt gastryck, se till en extra gång att du trycker knapparna i rätt ordning vid gasflaskan
2. Ta av gallret framför fläkten å blås rent alla fläktvingar å se till att inget ligger emot.
3. När du tänder se till att termostaten står inställd så att den kallar på värme å låt den gå med full effekt tills du fått upp tempen i bilen.
4. Ställ i en bra temp, för oss 3,5 och låt bli att röra termostaten i onödan.
Hitttils har det funkat efter detta.

Kan vara termostaten, har du möjlighet att mäta om den är sluten eller öppen med multimeter? Ibland måste man gå stegvis för att utesluta eller lokalisera felkällan, är gasolledningen tät/avluftad dvs konstant flöde av gasol till Truman.
Att den är lynnig kan tyda på otillräcklig gasoltillförsel eller glappkontakt i elanslutning för tändmodulen, bara några tips.

Toppen