• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma combi D6. Erfarenheter?

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Planerar inför nästa bil. Det vore skönt att slippa gasolen och de tunga och utrymmeskrävande gasflaskorna.
Någon som har erfarenhet av Trumas nya dieselpanna (och av Webasto dieseldrivna spis)?
aake
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Hej aake!

Vi har erfarenhet av Webasto Dual Top, som ju är en dieselpanna just för fritidsfordon. Vi är bara nöjda men du kan direktkontakta mig om du har någon specifik fråga.

Dieselspisen finns det några medlemmar som har provat. Finns nog att söka i någon tråd.

Jätteskönt med "gasolfrihet"!

hälsningar
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Har dieselpanna och dieselpis i bilen är mycket nöjd, värmaren brummar lite mera och spisen har naturligtvis längre start och stopptid jämfört med öppen låga men det är en ren anpassningsfråga, jag gillar att slippa gasol och en öppen låga i plåtisen, kylen går på 12v med kompressor fungerar oxå bra, har tre nyfyllda P11or i stål till salu....

CYA RW
 
F

F.d. 20761

Guest
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Hei,
jeg har en 2012 mod truma D6 i min bil og har problem med oppstart ved utetemperaturer under +5 grader celsius. Da vil ikke varmeren starte opp. Ved temperatur over 5 grader celsius virker alt normalt. Har full tank med normal vinterdiesel og brukker bilen jevnlig hele året. Feilkode ved oppstart under 5 grader+ er 6 røde blink på kontrollenheten og på moderkortet er blinkfeilkoden KLLLLKLK (K=kort rød blink L= lang rød blink). Samme problem som han her: Truma Combo 6 Diesel Codeliste kurzes langes Blinken - Wohnmobil Forum
Er ikke så god i tysk, er det noen som kan fortelle meg hvordan løse dette problemet. Har prøvd diverse service steder her i Norge, men de fleste sier de ikke har greie på Truma diesel varmere og Neptus vil ikke reparere mens varmeren sitter i bilen, de sier jeg selv må ta den ut før de ser på den.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Din länk leder till Telenor e-post med krav på inloggning.
Själv har jag ingen Truma numera och inte heller någon instruktionsbok, men om du skickar mig ett mail med den tyska texten rörande din aktuella felkod så tror jag mig nog kunna hjälpa dig med en översättning.
Vad jag minns så har Truma sitt servicecentrum för Skandinavien någonstans i Skåne och om du hittar rätt på det så lär man nog där kunna hjälpa till per telefon.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Jeg har rettet lenken. Kortformen av feilmeldingen er problem med drivstoff forsyningen, kan være dieselpumpen som ikke gir nok når det er kaldt.

Vet ikke hvordan tenningen av diesel skjer i disse, men kald diesel er ikke lettå tenne.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Den Truma D6 som jag ägde i två vintrar startade problemfritt i kyla och jag övernattade som kallast i närmare 30 minusgrader.
Det enda lilla problem jag hade med pannan var att den klagade och krävde omstart vid något tillfälle när jag hade kört på en väldigt skumpig väg med alltför lite diesel i tanken, men det var i sommarvärme.

åke
 
F

F.d. 20761

Guest
Sv: Truma combi D6. Erfarenheter?

Har testet litt mer og kommet til følgende merkelige slutninger. Hvis jeg tømmer slangen fra pumpen til varmeren for diesel så starter varmeren opp uten feilmelding selv i -10 grader (prøvd flere ganger). Hvis jeg tilfører litt varmluft i form av hårføner foran luftinntaket til viftemotoren på selve varmeren så starter den også opp uten feilmelding i kulda. Hvis varmeren står avslått i mer enn 2 timer og det er kaldere enn +5 grader ute så går den ved oppstart etter ca 2 minutter over i nevnte feilkode og slår av seg selv. Doseringspumpen for diesel tikker og går og jeg ser gjennom slangen at diesel blir levert. Pumpen starter opp ca 20 sek etter at varmeren blir slått på. Er det mulig at den kalde dieselen hindrer glødepluggen/stiften i få opp nok temperatur til å antenne? I og med at den starter opp med tømt slange mellom varmer og pumpe (pumpa tikker ved oppstart, men ved tømt slange tar det jo litt tid før diesel når fram til glødeplugg?)

Milan.
 
Toppen