• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Combi 4E/6E

Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Hej,

Mild höst passade då på att jobba lite i husbilen .. kanske kall vår .. ?

Har en Truma Combi 4E med gamla analoga kontrollen som jag nu försett med nya Truma CP Plus digitala panel. Denna panel ger mera inställningsmöjligheter som att styra pannan avseende på varmvattentemp, värmeinställning i grader, fläkthastighet och timertillslag. Bytte också styrkortet i pannan vilket krävdes i mitt fall då pannan var av 2012 års modell. Dock får man hantera kortet med avledd statisk elektricitet då det är känsligt för detta. Utvärdering sker till nästa säsong men tror att det är värt de slantar det kostar då analoga kontrollen lämnade mycket att önska avseende inställningar och handhavande.

Bild 1, Nya kortet för CP Plus på plats i pannan, återstår 220V anslutningskablarna som hänger fritt.
Bild 2, Klart på plats under locket.
Bild 3, Digitala panelen placerad över brösthöjd för bästa avläsning.

Rolf :spinny:
 

Bilagor

  • panna_1.jpg
    panna_1.jpg
    179,3 KB · Visningar: 73
  • panna_2.jpg
    panna_2.jpg
    162,4 KB · Visningar: 49
  • panna_3.jpg
    panna_3.jpg
    187,6 KB · Visningar: 52
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Truma Combi 4E/6E

Hej,

Ca 3000:- gav jag för panel och kort, jobb tillkommer men är ju gratis om man gör det själv. Normalt får man bara köpa panelen då Truma själva vill montera och sälja styrkortet för som dom säger "Vi vill garantera funktionen". I mitt fall kom jag åt kortet som tidigare "datorbyggare". Så vet man vad man gör så varför inte tycker jag, annars är det säkrast att låta Truma medverka till bytet. Kan nämna att jag skall låta Trumatekniker kontrollera funktionen av det installerade så den kostnaden tillkommer.

Hälsning /Rolf :wideeyed:
 
Toppen