• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma C 6002 EH

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Värme
Min husbil har Truma 6002 med Ultra Heat 230 volts element på 2 x 900 Watt. Jeg synes jeg får lite varme ut av dette. Jeg er sikker på at en fläkt på 2000 Watt gir dobbelt så mye varme.

Er det andre som har Truma C 6002 EH med Ultra Heat som har samme erfaring eller er dere fornøyd?

Hilsen fra Norge

Magne
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Vi har samma panna på vår Hobby och vi klarar ungefär 18-20 graders uppvärmning jämfört med utetemp. Alltså klarar vi att värma upp till 20 grader inne om det är 0-2 grader ute. Blir det kallare måste vi använda gasolen också. I samband med ombyggnaden i höstas upptäcktes att en slang inte var riktigt monterad. Kanske du kan ha något liknande om du inte får tillräcklig värme.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Hej!
Jag känner igen det där! jag installerade för många år sedan en 2 kW Ultraheat i min Hymer 554 som som jag ordnat vintervägg mot hytten. Led länge med att elpatronen bara gav mig +22 grader vid - 4 --6grader. Förra året konstaterade jag att ultraheten slog i från på grund av en av de två termobrytare som finns i den. Genom att en billig elmätare från Clas kunde jag konstatera att medeleffekten var ca 1200 W. I vintras ställde jag ultraheten på 1 kW och då slog den inte från. Jag kompletterade med en lös vämefläkt på 1 kW och då klarade vi ca -16 grader med bara el.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Takk telijej!

Her var det en del gode tips å ta tak i!

Jeg skal snakke med min forhandler om dette, for de har virkelig forsøkt å hjelpe meg med dette problemet.

Det er nyttig å kunne utveksle erfaringer!

Er det andre her på forumet som har Dethleffs bygget på Renault og som har Truma 6002 EH (UltraHeat)? Hva er dine erfaringer?

hilsen Knerten
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Har monterat en ultrahat på min Truma SL 5002K. Det skulle inte gå att montera en sådan på min gamla värmar. men gjorde det ändå.
Fick ta bort manöverdelen som kom ivägen för hjulhuset satte den separat med kabelöverföring emellan.
Men nu till det viktigaste Värmeslingorna sitter mot bakväggen på inre värmekåpan, dom två fläktarna tar luften utifrån över värmeslingorna alltså ingen kylnig och överhettning med brytande överhettningsskyd som resuktat.
Satte en liten plåtlucka som fälls ner mot värmekammaren, vid gasoldrift fäller man upp lucka och låser med en enkel låsregel.
Resultat fläktarna suger luften underifrån förbi värmeslingorna som inte blir överhettade.
En viktig sak, jag får alltid kolla hur luckan sitter vid gasoldrift. Påminnelselapp!
Även för att starta fläktarna vid eldrift.

Hoppas någon har nytta av denna information.

Hälsningar
Jägarn:D
 
Toppen