• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Boiler som läcker vatten?

Lerbro

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Lerum
HBK-Nr
21535
Medlemskap
2024
Har precis köpt en -90 Elnagh och noterade att den droppar vatten i bland vi höger hjulhus bak. Efter en del letande visade det sig att det är varmvattenberedaren som läcker vatten. Det läcker på baksidan in mot väggen under skorsten.

Kan den vara sönderrostad?

Kan den ha frusit sönder?

Går den i så fall att laga?

Är det idé att jaga en begagnad?

Nå, vad har ni för goda råd??
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det kommer lite hett vatten ibland när den är igång, verkar vara normalt som jag förstått det.
Ifall det läcker med en stråle så fort du fyller på vatten i tanken, oavsett av eller på,
då kan det vara frostvakten som måste återställas, den löser ut ifall du bryter 12V, eller ifall det är runt +4C eller kallare vid frostvakten.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har för mig att Truma's vv-beredare är rostfria. Skulle själva burken läcka så har nog inte säkerhetsentilen fungerat & den har frusit sönder vilket är långsökt. Troligare är att någon av vattenanslutningarna läcker.
 
Toppen