• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma boiler BS10/B10?? Skillnad?

F

F.d. 425

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Värme
Har precis köpt första husbilen. Dåligt med bruksanvisningar så jag tänkte ladda ner från Aldes hemsida. Där finns en anvisning för en "Truma boiler B10" men på min står det "BS10". Vad är skillnaden? Någon som vet om det går att få tag i en anvisning just till min "BS10"?

Hittar en fransk anvisning på nätet men den kunde lika gärna vara på kinesiska:wideeyed:

Anders, Västerås
 
F

F.d. 425

Guest
Hmmm, bruksanvisningen är för den vattenberedare som heter B10......jag har BS10. Skall ladda ner denna med, men det är inte samma knapptrycken.......

Tack ändå

Anders
 
F

F.d. 425

Guest
Jättebra men det fanns svenska på den första länken också....problemet är att jag har en modell som heter BS10. Vet någon om det är skillnad på dessa två? Panelen går bara att ställa på 50 och 70 grader förrutom "mittenläget" som är AV. det är alltså en tryckknapp med tre lägen......

Anders
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
B10 och BS10 är samma manual.
Du har förmodligen en Fransk eller Italiensk husbil och BS10/14 är bara en variant för dessa länder eftersom de har andra regler för gasol än vi övriga.
Där är det inte tillåtet ha gasolen igång under färd om installationen inte uppfyller vissa krav.

I den Franska och Italienska manualen står det att det är någon form av avstängning som skiljer mellan B o BS.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.842
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det går inte att ladda upp bilder i Husbilsdoktorn utan man får länka från Fotogalleriet:
DSCN0350.JPG


Fortfarande gäller att det är samma manual, enda skillnaden är att BS inte har steglös termostat utan fasta lägen för 50/70 Graders varmvatten.
Troligen denna skillnad som man pekade på i Franska o Italienska manualen.
 
Toppen