• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6000(?)

F

F.d. 2673

Guest
Hej,

Vår nya husbil har lite problem med olika saker men sakta men säkert blir den allt mer korrekt. :)

En skoj grej är att när de bytte ut vårt mätarhus fick vi en modernare/mer avancerad infodisplay än vi hade innan. Nackdelen med det är väl att det numer inte stämmer med instruktionsboken. Men det är ju ett lyxproblem hehe.

(Det står mer om det här) http://www.husbilsklubben.se/forums/t40192/

Nu har vi dock två andra problem efter ett par helger hos goda vänner.

1: När jag startar Truman händer inte ett smack enbart på el....drar jag över till kombiläge med el/gas drar den igång som tusan. Efter några minuter blir det röd lampa och den stänger av sig. Jag har vatten i tanken och varmvattnet funkar fint så länge jag inte sätter vredet på "5".

2: När vi vevade ner stödbenen var de lite strömförande(!). Inte så det sa pang eller så men lite pirr i handen om man kom åt metallen på veven. Då jag drog ur elkontakten ur bilen försvann det. När jag kontrollerade sladden såg jag en tejpad skada på den och enl våra vänner som äger den hade de råkat klippa av den med häcksaxen och sedan reparerat den med tejp. Men hade det varit krypström hade väl deras jordfelsbrytare löst ut?

Har ni några förslag på vad sjutton kan vara fel? För min del känns det som om nåt har gått snett när de skruvade ihop bilen, men det kan vara något annat, tex att jag är en gröngöling när det gäller husbilar...
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6000(?)

Där ser man vådan av att använda stödben!

Skämt åsido, el är inget att skämta om. Nu gick det ju bra så då vågade jag mig på en komentar med glimten i ögat.

Har du provat med en annan sladd som inte är hemmareparerad. Blir det samma pirr då så ligger ju felet i bilen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Truma 6000(?)

Hej!

Jag läste om detta lock nån annastans här i klubben, men jag hittar inget lock på min. På utsidan (dvs på sidan av husbilen) sitter det en rund skorstensliknande pryttel som inte ser blockerad ut, men finns det ett lock inne i garaget också?

Så här ser den ut
skorsten.jpg
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Truma 6000(?)

Utrymmet mellan den vita plasten och metallen är öppen alltså, och efter vad jag kan se i Kama's katalog är locket heltäckande över hela skorstenen?

Jag kan posta en bild på den också så förstår du hur jag menar...

skorsten2.jpg


Skorstenen och dess lock. På min sitter det alltså inget lock som det till höger i bilden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6000(?)

Hej!

Går kylet på el när elen är ansluten? Om inte, har huvudsäkringen löst ut? Annars får du mäta om du har el fram till värmaren. Du säger att den röda lampan tänds efter ett par minuter. Jar tror att du inte har gas ända fram ännu. Har du öppnat gas kranen den som sitter inne i bilen. Har du det, fortsätt med att starta så luftar den sig tillslut.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6000(?)

Det är inte så att överbelastningskyddet på 230v delen på pannan har löst ut ?

Det sitter inne i en av "burkarna" som är hängda runt pannan , den ena är lådspänning och det är den då på motsatta sida.

Där har du då en återfjädrande lucka på ca 3*4cm som man drar uppåt och inuti den så är det en knapp som man trycker in .
Tar man sedan bort hela kåpan så är det en 10 amp liten glas säkring inuti .

Jag skrev lite om det här : http://www.husbilsklubben.se/forums/t40551/
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6000(?)

Hej!

Med närmare eftertanke tror eller till å med vet jag att det sitter en Truma 6 i din bil. Men tillväga gång sättet blir det samma när du fel söker.
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Truma 6000(?)

Hej och tack för intresset!

Vi har inte hunnit vara ute i den nåt mer utan jag tänkte vänta tills efter helen då vi skall till Falkenberg och bo några dagar. Jag har dock provat att koppla in bilen med mina egna jordade kablar till en pålitlig väggkontakt och slapp både krypströmmar och plötsliga avslag på värmaren. Allt kan ha haft att göra med min gode väns dåliga elsladd...

Låt mig återkomma efter helgen! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Truma 6000(?)

Hej!

Jag läste om detta lock nån annastans här i klubben, men jag hittar inget lock på min. På utsidan (dvs på sidan av husbilen) sitter det en rund skorstensliknande pryttel som inte ser blockerad ut, men finns det ett lock inne i garaget också?

Så här ser den ut
skorsten.jpg




Vart kan man köpa detta locket ? Jag har ju min panna i bak och jag kan tänka mej att det kommer in en hel del skit där när man kör och det regnar eller är dammigt .

Det var ju locket på denna bilden . http://i140.photobucket.com/albums/r15/Nekkr0/skorsten2.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Truma 6000(?)

Nu har vi testat Truman "skarpt", dvs inkopplad med eurokontakt i stolpe på en camping och allt fungerade ok så vitt jag kan se! :msn_thumbup:

Jag tror att grundfelet var min gode väns dåligt lagade elkabel som läckte el och gjorde att Truman gick trögt och stängde av sig. Tack och lov för att den är "smart" och känner av att nåt är galet och stänger ner så inget händer.

Så slutet gott hoppas jag!
 
Toppen