• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpatron "urfunktion" Truma C 6002

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi körde med elpatron i pannan igår och jag hade vridit upp så det var varmt å gott i husbilen och sedan vred jag ner termostaten och sen fick jag inte mer liv i pannan på eldrift , på gas går den som vanligt och allt annat på 230w fungerar samt visade inte elmätaren den extra 1800w effektökningen .

Det är en Truma C 6002 i den och den sitter i en Hymer 544 2005:a och finns det någon mer säkring än huvudsäkringen ? Tips ?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elpatron "urfunktion" Truma C 6002

Det var den 10 amp säkringen som hade gått så nu får man hoppas att det var den långvariga driften på högeffekt som orsakade detta och inget annat .

Här finns bra sprängskisser att ladda ner : Trumatic C 6002 + C 3402 Spare Parts = öppna resp. panna och klicka på "disketten" i övre vänster hörn .


Jo det var säkringen men jag får plocka ner hela kretskortet för det hade gått så varmt så lödningen till säkringshållaren hade släppt .

Jag fick bekräftat av säljaren att det kunde bli lite varmt om det var för instängt och dålig cirkulation samt att man vred upp termostaten för högt så den fick gå under långa intervaller .

Så jag kommer att göra ett par hål in i skoskåpet så det blir lite mera cirkulation och att strålningsvärmen kommmer ut lite , mn skall väl inte behöva montera en sådan kylskåpsfläkt inne vid pannan ?
 
Senast ändrad:
Toppen