• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma 6, fundering kring beteende.

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Hej, jag har en Truma 6 som går både på el och gasol i husbilen.

När jag använder den nu vid minusgrader i utetemperatur (-2 till -5) med gasol får jag felkod ”W 17 H” vilket anges att det beror på att värmaren är överhettad och måste svalna (jag har vatten i beredaren).

Jag misstänker att det som sker är att varmvattnet i beredaren till slut blir för varmt och den slår av en stund för att svalna. Efter ca 15 minuter går den igång igen.

Problemet som jag ser det är att jag nu är på gränsen i utetemperatur för att värmaren ska kunna hålla önskad innetemperatur.

Min fundering är om det är fler på forumet som har detta beteende hos Truman? Är det fel på min? Kan man göra något åt det eller är det bara att konstatera att maxkapaciteten är uppnådd utifrån värmeavledningsförmågan?

Spolar jag ur varmvatten så beredaren fylls på med nytt kallt vatten så dröjer det längre innan detta uppstår, men det vill man ju inte behöva hålla på med?!
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Har en Truma 6E årsmodell-21. Har i vinter haft som kallast -18 grader en natt och +20 i bilen. El inkopplat men pannan har stundtals kört också på gasol för att stötta. vatten i pannan och både vattentemperatur och fläkthastighet inställt på ECO. Har fungerat utan anmärkning och inga felmeddelanden.
 

Omalliv

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Kumla
Då finns det i alla fall ett par stycken som det funkar för, vilket är bra då man kan utesluta att det inte är prestandan som är gränssättande.
Nästa steg får bli att felsöka, kontrollera temp-givare och ev. andra styrkomponenter som rekommenderats.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har du alla utsläpp från pannan öppna och inget som hindrar luftströmmen framför dom?
Samma med Luftintaget?
Tror det. Har fyra i bodelen, 1 i garaget och 1 i toa, Dessutom verkar det som jag har en till bodelsbatterirna och en till Gasolen. Osäker om det kommer värme till dessa. Har vertikala slangar där. Får kolla igen
 
Toppen