-------------------------------------------------------------------
Hejsan och tack Montreal för en enkel förklaring på några funderingar jag har haft under åren. Jag visste att det fanns lite olika utförande men jag trodde inte att grundfunktionen var olika.
Jag har väl kanske plockat med sju, åtta st. pannor, ofta bara glapp i tändgnistan eller klassiskt kärvande nere vid vredet.
Men tre har jag varit lite djupare nere i, bilarna var från slutet på åttio och början på nittiotalet. Anledningen med det är att det började med min och senare med två andra likadana. Det var svårt att få upp rejäl värme i dem när det var skapligt kallt ute och man ställde vredet på en hög siffra, för när de gick ner på pilotlåga från fullåga så var det segt med att tända upp fullågan igen även om man ökade ytterligare på vredet.
Det de hade gemensamt med min som jag ändrade på ett par år innan de andra två är att de har fabriksmonterade 230V då 220V värmepatroner. Det sitter två st., en framför och en bakom själva pannan. De är på 1.500W var vilket betyder att pannan sammanlagt har en effekt på 6.500W bakom ett litet plåtskal under ett klädskåp.
Jag läste på, fast det fanns inte så mycket teknisk info om pannorna mer än att man skulle vara försiktig för sammanlagda effekten var hög och skapade mycket värme.
Det som synbart är olika på de pannorna är att avkännaren/patronen som normalt sitter nere vid pannan och känner av ingående lufttemperaturen sitter inne i plåtkåpan uppe över själva kaminen och känner av värmen som pannan utvecklar.
När pannan blir för varm så drar den ner fullågan till enbart pilotlåga. När pannan har kallnat av lite så tänds åter fullågan med ett ljud som inte går att missta sig på.
Det jag fick fram till slut var att detta var för att pannan inte skulle kunna bli för varm om man hade 230V patronerna påslagna samtidigt som gasolen.
Problemet som jag fick ändra på min och de två andra var att även om man bara körde på gasolen med högt värmebehov från pannan blev att pannan blev så varm att den gick ner på pilotlåga och stannade där för länge innan fullågan tändes igen.
Man fick helt enkelt flytta på patronen för värmeavkänningen lite till sidan av pannan i stället för mitt över pannan.
Funktionen blir då bra och lagom på gasol men man skall akta sig för att ha kunna ha både gasol och el på samtidigt.
Jag plockade med en "vanlig" panna som jag tyckte hade lite dålig fullåga en gång men det var inte problemet, så jag utvecklade inte den funderingen. Troligen så hade den dragit ner lågan lite som alltså är det mest normala som styrning.
Enkelt förklarat så har jag inte funderat mer på termostatfunktionen på de vanligare pannorna utan de fabriksmonterade elpatronerna och antog att de också bara hade pilot och fullåga som pannorna med elpatroner som jag mest har varit inne på djupet i. Lite annan styrning men samma tekniska funktion helt enkelt.
Får passa på att be om ursäkt för de jag lurat lite med mitt antagande, fast grunförklaringarna på hur man hanterar pannorna har väl i princip stämt i alla fall
Visa bilaga 198569 .
Ja, var dag lär man sig något nytt och samtidigt fått en förklaring på att det är lite svårt att hitta rätt läge på de här pannorna som har fabriksmonterade elpatroner, annan placering av avkännaren och för att lågan bara har två lägen, pilot eller fullt flås.
Tack Montreal, och ursäkta missen. M.v.h. JANKRO.