• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trubbel med laddning under färd

F

F.d. 12006

Guest
Hoppas att någon kan bidra med ett gott råd här. Efter att ha kört en längre sträcka med kylskåpet i gång på 12 volt visar det sig att bodelsbatteriet är så gott som slut. Slår av kylskåpet och kör ett par timmar till. Batteriet fortfarande slut...

Jag har nu skruvat loss batteriet under sätet och undersökt lite. Förutom batteriet sitter även ett gäng säkringar (hela) samt en box det står Calira Tremat TS45 på. På denna box finns tre anslutningar: en märkt D+, en med batteri 1 och den tredje med batteri 2. Anslutningen märkt batteri 1 verkar för övrigt vara bortkopplad, men batteri 2 går mycket riktigt till batteriet.

När jag startar bilen får jag ström på kabeln som går in i D+ ingången, men jag kan inte mäta mig till någon spänning ut ur boxen på varken på batteri 1 eller batteri 2.

Så till frågorna:

* Vad är Tremat boxen egentligen till för?
* Ska man kunna mäta sig till spänning på pluspolen till batteriet när generatorn laddar, eller hur fungerar laddning egentligen?
* Är det troligt att Tremat-boxen helt enkelt är trasig, så det är det som gör att batteriet inte laddas?

Bilen är för övrigt en Rimor Kivi från -95 på ett Fiat Dukato chassi med 1,9 l diesel.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Trubbel med laddning under färd

Hej
Detaljsvar om din bil och den där boxen du har där överlåter jag till dom som vet...

Men du skall definitivt kunna mäta laddspänningen direkt på pluspolen på batteriet
Du bör se en tydlig skillnad på minst 2v mellan spänningen med avslagen motor och med motorn igång.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Hej Janne,

Tack för svar! Men om jag inte har batteriet tillkopplat, skall jag fortfarande kunna mäta ström på de lösa polerna? Eller finns det månne någon sensor eller liknande (kanske i tremat-boxen) som känner att det inte finns något batteri kopplat?
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Trubbel med laddning under färd

Ja du det var en bra fråga....
OM det inte var någon "smart" elektronik alls så borde du nog se spänning, men har den där boxen någon "intelligens" så levererar den nog inget om batteriet är bortkopplat.... men som sagt jag har ingen aning om hur boxen fungerar ?!

Hoppas det finns någon kunning i klubben som kan fylla på med information
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trubbel med laddning under färd

Sjekket på Calira.de og Calira Tremat TS45 er et skillerele mellom batterien.
B1 og B2 skal kobles sammen når det er ladning på motoren (signal D+ inn på boksen) B1 ser ut til å være bilen batteri og B2 bodelens. Det er og et uttak til kjøleskapet i dette releet.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Uppgiften för Calira Tremat TS45 är följande enligt följande schema: http://www.calira.de/de/tools/datenblaetter/120.pdf

a) När motorn startas så kopplas startbatteriet (I) och bodelsbatteriet (II) ihop parallellt. Båda batterierna laddas. När motorn stängs av bryts parallellkopplingen.


b) Om bodelsbatteriet laddas med batteriladdare och bodelsbatteriet når spänningen 14 V så parallellkopplas batterierna och båda batterierna laddas så länge batteriladdaren är inkopplad.

Om, efter laddningen, spänningen sjunker under 12,5 V så bryts parallellkopplingen. Detta för att startbatteriet inta skall bli urladdat.

c) Kylskåpet kopplas till 12 V endast då generatorn laddar.

[FONT=&quot]Du skrev att anslutningen batteri 1 verkar vara bortkopplad, men den skall gå till startbatteriet. D+ kommer från generatorn och skall ha 12 V endast när generatorn går. Vidare skall minus till höger i schemat kopplas till jord. +B skall kopplas till + på bodelsbatteriet via 2 A säkringen. Sköter antagligen om att batterierna skiljs åt när batterispänningen sjunker under 12,5 V

Birger

[/FONT]
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Jag tackar ödmjukast för svaren! Länken till databladet var nyttig, även om jag direkt önskar mig bättre kunskaper i såväl elektronik som tyska… Så som jag tolkar kopplingsschemat bygger detta på att ladda såväl startbatteriet som bodelsbatteriet genom detta reläet. Som jag nämnde är alltså plus-spänningen till startbatteriet (batteri 1) urkopplad, och detta ser högst medvetet ut eftersom urkopplingen helt enkelt är gjord på så sätt att säkringen är bortplockad. Då är frågan varför man gjort detta? Det jag vet är att generatorn är bytt 2008, och kanske har man då tänkt i andra banor, det vill säga att man laddar startbatteriet direkt från generatorn i stället för att gå via detta reläet? Och om jag sätter i en säkring, kan det hända något oönskat då?

Jag kan inte utläsa på schemat om man genom att koppla bort batteri 1 från reläet då saboterar hela tanken med reläet. Att man har brutit en krets så att säga. Releäet fungerar ju så tillvida att jag kan mäta spänning in i reläet på D+ när jag drar i gång motorn, och jag hör hur reläet klickar till. Kylkåpsutgången verkar också fungera, eftersom kylskåpets 12V-lampa bara lyser när jag har motorn i gång.

Jag blir inte helt klok på detta, men som jag ser det kan man slå fast följande:

* Jag måste ladda upp /skaffa nytt bodelsbatteri för att kunna testa vidare (reläet kräver väl viss styrström in för att fungera?)
* Jag måste skaffa en riktig multimeter i stället för den enkla strömtestare i form av en lampa jag hade i går.
* Jag kan koppla in en säkring i batteri 1 utgången från reläet. Det kan väl i alla fall inte ställa till med något värre, eller?


Eller är jag fel ute? Är det någon som har några andra råd? Om jag fortfarande inte blir något klokare på detta, är det bäst att låta en reparatör titta på detta, eller ska man kanske försöka beställa ett nytt relä?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trubbel med laddning under färd

Om releet er Ok så skal begge 40 A sikkringer være på plass. Releet selv tåler 45 A.

Enkleste første test er å sette inn den manglende sikringen og koble bilen til 220V - bodelens lader skulle da lade opp bobatteriet til et nivå hvor releet klikker til og du får ladning av motorens batteri også.

Et multimeter er et meget godt hjelpemiddel i feilsøkingen, du kan måle begge batterikontaktenes spenning mot jord, er de forskjellige så er releet åpent - er de like er det lukket. Jeg vil fraråde å måle med ohm-meter med 40 A sikringene på plass!

Motorens batteri lades direkte av motoren, denne sammenkoblingen gjør det bare mulig å lade bodelens batteri fra motoren og motorens batteri fra 220v laderen.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Hej Knut!

Ok, då skall vi se om jag har förstått det hela rätt. Att laddningen till batteri 1 i mitt fall är urkopplat (säkringen bortplockad) har alltså bara att göra med laddning via extern 220V? Det vill säga att 220V-laddaren bara kan ladda batteriet i bodelen och inte startbatteriet? Då borde det alltså inte göra varken från eller till att koppla i en säkring här?

När du säger att jag skall mäta på batterikontakterna, menar du då under tiden jag laddar med 220V, eller när jag försöker ladda med motorns generator? För problemet är att när jag försökte mäta där i går, så fick jag inte någon spänning på vare sig kontakt 1 eller 2 med motorn i gång, trots att jag hade ström från generatorn in i reläet på D+ ingången.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.843
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trubbel med laddning under färd

D+ är bara styrströmmen till reläet, du måste kolla om du får laddström till batteriet från generatorn. Då bör en voltmeter visa ca 14V. Visan den bara 12V har du ingen laddning från generatorn. En liten multimeter är nödvändig för sådan här felsökning.
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Montreal: Hmm, men om jag inte tolkar schemat helt fel är väl styrströmmen märkt med B+ och inte D+? Styrströmmen verkar komma från bodelsbatteriet enligt schemat, medan det enda som kommer "von Lichtmaschine" går rakt in i D+. Här har jag som sagt ström, men det kommer inget ut från reläet på batteri 1 och 2 (med motorn i gång). Power going in, nothing coming out… :(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.843
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trubbel med laddning under färd

Enligt Schemat sköter reläet både hopkoppling av Start och Bodelbatteriet och matningen av ström till kylskåpet. När generatorn laddar får reläet styrström över D+ och ger kylskåpet 12V samt laddar bodelsbatteriet. Om bodelsbatteriet vid laddning med en laddare kommer upp i 14V eller mer kopplas start och bodelsbatteri ihop för att ladda startbatteriet också. Om spänningen sjunker under 12,5V kopplas batterierna isär så att startbatteriet inte skall tömmas. Kylskåpet kan inte köras på 12V om motorn inte går.
= spänning på D+
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Men om D+ räknas som styrström, vad fyller då B+ för funktion? Det går ju en kabel med en 1A säkring från bodelsbatteriets pluspol till reläets B+. Jag kan inte förstå något annat än att detta är någon form för styrström? Reläet kan naturligtvis styras även av D+, men spänningen som kommer där måste ju vara den ström som sedan skall ladda batteriet? Någon annan ström kommer ju inte från generatorn?

Det hela är mycket märkligt. Reläet reagerar ju när det får spänning på D+. Jag hör hur det klickar till, och jag kan slå på kylskåpet. Men någon laddning av batterierna kan jag inte mäta mig till, i alla fall inte med min primitiva lamp-strömtestare. Nu har jag bara testat med batteriet helt urkopplat med polerna hängande i luften. Det känns som om jag får testa med laddat bodelsbatteri och multimeter för att bli lite (förhoppningsvis) klokare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trubbel med laddning under färd

OK, B+ er driftsstrøm til elektronikken som styrer releet - D+ er styresignal uten effekt fra dynamo (lichtmachine) - B1 er direkte koblet til motorens batteri over en sikkring - B2 tilsvarende til bodelens batteri. Utgangen til kjøleskap er mindre vesentlig i denne omgang.

Når det er spenning på B+ (over ca 5 volt!) så måler elektronikken dette og ser etter om det er spenning på D+. Når du starter motoren og ladingen kommer i gang så legger releet inn en sammenkobling mellom B1 og B2 slik at begge batteriene blir ladet i parallell. Ved spenning på B+ over ca. 14 V legge og releet inn slik at B1 kan lades fra B2.

Mangler en eller flere av sikringene så skjer det merkelige saker:
Mangler B1 så vil kjøleskapet få strøm fra B2 til bobatteriet er tomt.
Mangler B2 så blir det ikke lading under kjøring, men det går heller ikke strøm til kjøleskapet denne veien - NB, kjøleskapet kan være koblet utenom denne boksen og bli styrt direkte av D+ signalet.

Håper ikke forvirringen er blitt total ennå :D
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Tror det finns två reläer. Det andra styrs av B+ och parallellkopplar batterierna när bodelsbatteriets spänning överstiger 14 V vid laddning med en batteriladdare. Då laddas även startbatteriet av laddaren.

Birger
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

Jo, jag måste nog säga att förvirringen börjar bli i det närmaste total... :p Men jag tackar så mycket för alla råd. Jag får i helgen förse mig själv med en multimeter, en näve säkringar, en god portion tålamod och se om jag kommer något närmare gåtans lösning. En teori kan ju faktiskt också vara att batteriet har gett upp. Det satt i när jag köpte bilen, och jag vet inte alls hur gammalt det är eller i vilket skick det är i.

Jag får återkomma efter helgen när vidare experiment har genomförts!

God helg!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Trubbel med laddning under färd

Hej innan du skaffar nytt bodelsbatteri tycker jag att du ska koppla bort det o ladda upp det efter alla konstens regler minst ett dygn. Om det sen håller kvar spänningen ytterligare ett dygn med > 12 V då behöver du inte slänga bort slantar direkt på ett byte.
I övrigt skulle jag inte tveka utan utan följa din plan.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Trubbel med laddning under färd

Men om D+ räknas som styrström, vad fyller då B+ för funktion? Det går ju en kabel med en 1A säkring från bodelsbatteriets pluspol till reläets B+. Jag kan inte förstå något annat än att detta är någon form för styrström? Reläet kan naturligtvis styras även av D+, men spänningen som kommer där måste ju vara den ström som sedan skall ladda batteriet? Någon annan ström kommer ju inte från generatorn?

Det hela är mycket märkligt. Reläet reagerar ju när det får spänning på D+. Jag hör hur det klickar till, och jag kan slå på kylskåpet. Men någon laddning av batterierna kan jag inte mäta mig till, i alla fall inte med min primitiva lamp-strömtestare. Nu har jag bara testat med batteriet helt urkopplat med polerna hängande i luften. Det känns som om jag får testa med laddat bodelsbatteri och multimeter för att bli lite (förhoppningsvis) klokare.

D+ Laddar inga batterier. Det är den signal att generatorn laddar som släcker laddningslampan. Laddningsströmmen kommer från B+ från generatorn.
Man får ALDRIG ALDRIG köra motorn så generatorn laddar när batterierna är frånkopplade. En 12-volts växelströmsgenerator kan ge upp till 60 Volt om man kör den obelastad.
Kopplar man från batteriet när motorn går får man en strömspik innan regulatorn hinner reglera ner spänningen. Detta kan bränna elektronik mm som finns i bilen.
:aja::aja:
 
F

F.d. 12006

Guest
Sv: Trubbel med laddning under färd

D+ Laddar inga batterier. Det är den signal att generatorn laddar som släcker laddningslampan. Laddningsströmmen kommer från B+ från generatorn.
Man får ALDRIG ALDRIG köra motorn så generatorn laddar när batterierna är frånkopplade. En 12-volts växelströmsgenerator kan ge upp till 60 Volt om man kör den obelastad.
Kopplar man från batteriet när motorn går får man en strömspik innan regulatorn hinner reglera ner spänningen. Detta kan bränna elektronik mm som finns i bilen.
:aja::aja:

Oups. Låter som om att jag inte ska köra mer med batteriet urkopplat...

Men om det du säger stämmer så är det något jag inte förstår med schemat, och med det jag tycker mig minnas. Det kommer inte någon mer ström från generatorn, annat än D+. B+ går direkt från bodelsbatteriets pluspol via en liten säkring på 1A. Om D+ inte är laddström, så kan i vart fall inte jag läsa ut varifrån den skulle komma. Eller laddas bodelsbatteriet alltid via startbatteriet?
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.849
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Trubbel med laddning under färd

Laddströmmen går från start till bodel när du kör och omvänt när du laddar från 220. När du laddat upp ditt bodelsbatteri så kan du prova att sätta tillbaka 40A säkringen till startbatteriet.
Om bodelsbatteriet är urladdat så kan denna 40A säkring gå för att strömmen är högre.
Som Knut sagt ovan så töms bodelsbatteriet av kylskåpet om säkringen till startbatteriet är borta. Det får heller ingen laddning.
 
Toppen